تغذیه و سلامت

تغذیه و سلامت کودکان و حتی بزرگسالان وابسته و مکمل یکدیگرند. همانطور که می دانید تغذیه سالم و مقوی در افزایش هوش و در نتیجه رشد فکری کودکان تاثیر بسزایی دارد. گاهی اوقات عدم آگاهی والدین از خواص و یا مضرات انواع غذا در رژیم غذایی فرزندان منجر به کاهش وزن و فعالیت های کودکان می شود.  تغذیه مناسب علاوه بر سلامتی جسمی تا حدودی بر روی سلامتی روانی افراد نیز تاثیرگذار است. چون برخی از مواد غذایی نشاط آور می باشند و بلعکس برخی نیز بدلیل ارتباط مواد موجود در ساختار مواد غذایی با سن و حساسیت افراد مختلف موجب ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش آن ها می شود. بنابراین در هر سنی و با توجه به شرایط جسمانی افراد بهتر است رژیم غذایی رعایت شود تا بتوان از لذت غذا خوردن و سلامتی بهره مند شویم. شما کاربران گرامی می توانید با مطالعه مقالات تغذیه کودک بر دانسته های خود در ارتباط با تغذیه و سلامت بیفزایید.

اخبار و تازه ها
آموزش نظم به کودکان

آموزش نظم به کودکان

تربیت درست کودک یکی از چالش‌های بزرگ والدین است. از طرفی کودک باید رفتارهای درست و غلط را یاد بگیرد و به اصطلاح منضبط شود. والدین نیز نمی‌خواهند با سختگیری شدید به روحیه کودکشان آسیب بزنند.
تقویت مهارت گوش دادن در کودکان

تقویت مهارت گوش دادن در کودکان

گوش دادن یکی از مهارت های اصلی و سرنوشت ساز برای کودکان است
انتقاد از کودکان

انتقاد از کودکان

چگونه از کودکان انتقاد کنیم؟
قبلی 1 2 3 4 5 بعدی
1394/11/06 10:22

تغذیه شیرخواران پایان شش ماهگی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معمولا تا پایان شش ماهگی تغذیه کودک,صرفا باشیر مادرصورت میپذیرد و دراین زمان کودک,نیازبه,هیچ ماده غذایی دیگری ندارد تغذیه باشیر مادرنیازهای تغذیه ای و روحی کودک,را برطرف می کند. تغذیه تکمیلی,بایستی  برحسب میل و تقاضای شیرخواران، ادامه داشته و حتی دفعات تغذیه باشیر مادرافزایش می یابد.

دوهفته پس ازتولد بایستی ویتامین A+D و بنا بنظر پزشک ازچهار ماهگی قطره آهن نیزبه,کودک'خورانده شود.اما باتوجه بمیزان رشد کودک'و منحنی رشد او دربرخی مواقع ممکن است شروع تغذیه تکمیلی, از4 یا 5 ماهگی آغازشود.

درتغذیه تکمیلی, شیرخواران به,نکات زیر توجه نمایید:

  1. غذای کمکی باید بعدازتغذیه باشیر مادربه،شیرخواران داده شود. و غذا قبل ازشیر دادن نبایستی به,کودک'داده شود.
  2. اضافه شدن نوع و میزان مواد غذایی باید بصورت تدریجی باشد.
  3. ابتدا یک نوع ماده غذایی به،غذای شیرخواران اضافه کنید و سپس ترکیب آنرا به,چند نوع برسانید.
  4. تغذیه تکمیلی،ابتدا باید ازیک،قاشق،مرباخوری آغازگردد و بتدریج زیاد شود بجز زرده تخم مرغ بایک نخود شروع می شود).
  5. غذا بایستی رقیق باشد ولی ازشیر مادرکمی غلیظ تر باشد و بتدریج غلیظ تر گردند.
  6. معمولا بین 5 تا 7 روز برای اضافه کردن غذای جدید فاصله قرار دهید زیرا باعث مشخص شدن ناسازگاریهای تغذیه ای میگردد و باعث تطابق دستگاه گوارش شیرخوار به، مواد غذایی جدید میگردد.
  7. درتهیه تغذیه تکمیلی'تا حد امکان تنوع بخرج دهید.

شروع تغذیه تکمیلی'درماه هفتم:

شروع تغذیه تکمیلی'توسط فرنی برنج صورت میپذیرد و میزان آن درروز اول ابتدا یک'قاشق' مرباخوری است که بتدریج مقدار و دفعات آن بیشتر میگردد بطوریکه درروز دوم یک"قاشق" مرباخوری ظهر و یک,قاشق, عصرو روز سوم سه"قاشق" ظهر و عصر و شب هر بار یک'قاشق' مرباخوری ودرروز چهارم 4 مرتبه(صبح، ظهر، عصر و شب هربار یک'قاشق' مرباخوری درروز پنجم به8"قاشق" که صبحها، ظهر، عصرو شب هر بار 2'قاشق' مرباخوری و درروز ششم و هفتم به12,قاشق, مرباخوری (صبح، ظهر، عصر و شب هر بار 3قاشق) میرسد.

نکات:       

  1. درزمان شروع تغذیه تکمیلی'دادن آب جوشیده شده نیزبه'کودک'آغازمیگردد.
  2. بعلاوه قطره مولتی ویتامین ویا ویتامین A+D بمیزان 25 قطره و یا 20 قطره و بنا بنظر پزشک  قطره آهن بمیزان 15قطره ویا 2 برابر وزن نوزاد ضروری میباشد.
  3. درمورد  قطرهایی که دارای  مولتی ویتامین و هم آهن هستند 30 قطره درروز کافی است ودیگر نیازبه،قطره ویا شربت آهن بطور جداگانه نمی باشد.
  4. استفاده ازقطره آهن و مولتی ویتامین برای شیرخوار تا 2 سالگی پیشنهاد میگردد.
  5. پس ازدادن قطره و شربت آهن به،کودک' کمی آب جوشیده نیزبه'او بدهید و دندانهایش را باپارچه  یا مسواک پاک کنید.

 

به،طرز تهیه فرنی و حریره بادام توجه کنید.

منبع

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

آمار مراجعات
مهمان :  473
اعضا :  0
آمار این صفحه
امروز :  38
دیروز :  10
کل مشاهده :  91622