اخبار و تازه ها
آموزش نظم به کودکان
آموزش نظم به کودکان
تربیت درست کودک یکی از چالش‌های بزرگ والدین است. از طرفی کودک باید رفتارهای درست و غلط را یاد بگیرد و به اصطلاح منضبط شود. والدین نیز نمی‌خواهند با سختگیری شدید به روحیه کودکشان آسیب بزنند.
تقویت مهارت گوش دادن در کودکان
تقویت مهارت گوش دادن در کودکان
گوش دادن یکی از مهارت های اصلی و سرنوشت ساز برای کودکان است

Feed
1394/10/23 11:47

آموزش توالت رفتن به کودک

 

 

 

 

 

 

 

در آموزش توالت رفتن به کودک وسواس و عجله به خرج ندهید.اگر آموزش توالت رفتن به کودک رادر زمان مناسبی آغاز کنید کودک به سرعت و یک یا دو هفته آن رایادمیگیرد.اگر برای اینکار استمرار و پشتکار نداشته باشید مدتی آن رارها کنید و دوباره ازسر بگیرید مدت یادگیری کودک طولانی تر میشود.
بهترین سن برای آموزش توالت رفتن دو ونیم تا سه سالگی است پس برای اینکار عجله نکنید.بهتر است قبل از رسیدن زمان مناسب با عملکرد طبیعی بدن و مواد دفعی آن راحت و ساده برخورد کنید تا کودک برای آموزش توالت رفتن آماده شود.
کودک شما در حدود هجده ماهگی به حدی از رشد و تکامل میرسد که میتواند مثانه ی خود راکنترل کند اما امکان دارد که در اکثر موارد یکسال دیگر هم طول بکشد تا او درک کند که چه زمانی احساس دفع دارد و در این موقع چکاری باید انجام دهد.
کمی قبل از دو سالگی کودک میتواند پیش از عمل دفع آن رااحساس کند و متوجه اتفاق های بعدی شود.برای اینکه کودکتان توالت رفتن رایادبگیرد باید بتواند معنای توضیح های شما رادراین باره درک کند و به موقع از شما بخواهد تا اورابه دستشویی ببرید.
اگر پوشک کودک شما در تمام طول شب خشک ماند نشان دهنده این است که زمان آموزش توالت رفتن به کودک فرارسیده. اگر کودک شما آمادگی یادگیری برای آموزش توالت رفتن راداشت ولی شرایط خانه و زندگی شما مساعد نبود مثلا مجبور به اسباب کشی بودید بهتر است تا وقتی اوضاع به حالت عادی برنگشته آموزش توالت رفتن رابه تعویق بندازید.
بهتراست آموزش توالت رفتن رابه شکل بازی انجام دهید تا هم کارتان راحت تر شود هم کودک سریع تر و بهتر آن رایاد بگیرد.برای آموزش توالت رفتن ابتدا باید لگن پلاستیکی رایکی از وسایل خانه به کودک معرفی کنید و سپس او رابه نشستن روی لگن تشویق کنید.
بهتراست برای زور زدن به کودک اصرار نکنید بلکه بگویید :« اگر نمیاد پاشو بریم. » و اگر موفق شد ادرار یا مدفوع کند او راتشویق کنید.
لگن برای کودک از توالت امن تر است و او با لگن بهتر میتواند توالت رفتن رایادبگیرد اما بالاخره کودکتان باید لگن راکنار بذارد.استفاده از توالت ایرانی برای کودک کمی دشوار است بنابراین پیش از نشستن باید دست کودک رابگیرید تا بتواند تعادلش راحفظ کند. کودک برای استفاده از توالت فرنگی قد کوتاهی دارد وبه سادگی نمیتواند روی توالت فرنگی تعادل خود راحفظ کند بهتر است یک چهارپایه ی چوبی و یا جعبه ی چوبی زیر پاهای او قرار دهید.
شما باید در کنار آموزش کنترل ادرار و مدفوع به آموزش بهداشت توالت رفتن نیز توجه داشته باشید کودک باید یادبگیرد که پس از هربار توالت رفتن دستهای خودش رابا آب و صابون بشوید.شما میتوانید آموزش شستشوی بعداز عمل دفع (طهارت)رابعداز 4 تا 5 سالگی آغاز نمایید.
نکاتی که باید در آموزش توالت رفتن به کودک بدانید:

  1. بهترین سن برای آموزش توالت رفتن دو ونیم تا سه سالگی است.
  2. اگر کودکتان پیش از دفع یا حین دفع شما راخبر کرد نگران نباشید شما در مسیر درست قرار گرفتید و کودک شما به زودی توالت رفتن رایاد میگیرد.
  3. نباید شب ها پوشک کودک راکنار بذارید چون کودک برای کنترل ادرار و مدفوع خود مخصوصا در خواب مهارت کافی ندارد.
  4. اغلب کودکان کنترل مدفوع رازودتر از ادرار یاد میگیرند چون فوریت در دفع ادرار نسبت به مدفوع بیشتر است اما گروهی از کودکان نیز کنترل ادرار رازودتر یادمیگیرند.
  5. قبل از خروج از منزل کودک راتوالت ببرید تا ادرار کند.
  6. آموزش توالت رفتن در صورتی موفق است که با تعریف و تمجید زیاد همراه باشد شما با تعریف و تمجید رفتارهای مناسب رادر کودک تثبیت میکنید.
  7. گاهی صدای سیفون توالت برای کودک ترسناک است تاحدی که شاید او رااز توالت رفتن بترساند.
  8. آرام و با اعتماد به نفس رفتار کنید و با نگرانی ، اضطراب ،سرزنش ،تنبیه و عجله به آموزش لطمه نزنید.
  9. به کودک کمک کنید تا بتواند مهارت کافی برای توالت رفتن رابه دست آورد.

منبع : کتاب مادر کافی

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

آمار مراجعات
مهمان :  1509
اعضا :  0
آمار این صفحه
امروز :  54
دیروز :  14
کل مشاهده :  112887