1394/03/30 11:57

مشکل دیر خوابیدن در کودکان

 

تغذیه و خواب نقش به سزایی در رشد کودکان دارد.اغلب کودکان در زمان خواب دچار بی خوابی می شوند و نمیتوانند که بخوابند. برای کودکان در ساعات اولیه شب بی خوابی رخ میدهد و اصطلاحا به آن بی خوابی شبانه گفته می شود.زمان استراحت و خواب در انسان های مختلف است. به عنوان نمونه یک کودک 13 ساله با نه ساعت خواب و یک کودک 4 ساله به یازده ساعت خواب نیاز دارد.البته این موضوع را در نظر داشته باشید که  این مسئله بین کودکان با هم در یک سن هم فرق دارد.کودکی که شب را با آرامش و به حد متناسب خوابیده است برای روز بعد به موقع بیدار می شود و اگر به حد کافی نخوابد روز بعد به علت کافی نبودن مقدار خواب کودکان بهانه گیر و کج رفتار می شوند و کمتر شادی میکنند ضمن اینکه انرژی آن ها خیلی کمتر هم می شود.به میزان کافی نبودن خواب شب در بچه های بزرگتر باعث به اندازه نبودن خواب شب و احساس رخوت,کندی و در نهایت حساس بودن می شود و این مسئله باعث می شود نتوانند روی درس تمرکز کند.والدین در خوابیدن کودکان نقش به سزایی دارند حتی عده ای از کودکان بدون والدین خود به رخت خواب نمی روند و بیدار می مانند. عواملی که باعث میشود کودکان دیر بخوابند متعدد است.

زمانی که کودک شما در خوابیدن مشکل دارد بهتر است به عوامل زیر دقت کرده و آن ها را بررسی کنید:

-1آیا ساعتی منظم و معین برای رفتن کودک به تخت خواب وجود دارد؟

2- آیا کودکان در تخت خود احساس خوبی دارند ؟

3-آیا در یک اتاق خواب تعداد کودکانی که میخوابند زیاد هستند؟

4- آیا کودک شما در روز دچار استرس اضظراب زیادی میشود که سبب پریشانی روح او هست؟

5- آیا در محیط منزل سر و صدا زیاد است و کودک نمیتواند بخوابد؟

6- آیا شما غالبا مهمان دارید و کودک اشتیاق به بیداری دارد؟

7- آیا کودک در اتاق خواب احساس ترس و نا امنی می کند؟

 
شما با چند روش می توانید کودک خود را برای رفتن به خواب مهیا کنید:

_ سعی کنید در زمان خوابیدن فرصتی برای مشورت با کودکان خود تعیین کنید , همین طور در هنگام فرارسیدن زمان خواب به او یادآوری کنید زیرا که کودکان به برخورد قاطع و قرار ثابت برای خواب نیاز دارند.

_ حد امکان از واژه های مناسبی برای رفتن به خواب با فرزندان خود به کار ببرید و این کلمات به قدری مناسب باشد که حالت تنبیه به خود نداشته باشد.

_ یکی از بهترین روش های برخورد با کودکان تشویق کودکان و صحبت با آن ها است.همین طور میتوانید به عنوان جایزه به آن ها کادوی مناسبی بدهید.

_ از بهترین روش های برخورد با کودکی که در زمان معین نمیخوابد خواندن قصه و داستان برای کودکان است همچنین گذاشتن نوار قصه نیز در این ارتباط بسیار سودمند است.

 

 

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :