کتاب نوجوان

کتاب نوجوان ​شامل تعدادی داستان همراه با عکس است که علاوه بر پاسخ به پرسش های نوجوان موجب سرگرمی و کامل شدن اطلاعات او در رابطه با موضوع ​مورد تحقیق او می شود. گاهی افراد با مطالعه یک داستان کوتاه به پاسخ و هدف مطالعه خود دست می یابند. اما امروزه کتابخوانی مستلزم صرف هزینه و خرید کتاب ​داستان از کتابخانه های حقیقی نیست و بسیاری از کتاب های قصه، داستان و کتاب نوجوانان را می توان به صورت اینترنتی از کتابخانه مجازی تهیه کرد. امیدواریم داستان های گردآوری شده ذیل در صفحه کتاب نوجوان از سایت فکرآفرین موجب رضایت خاطر شما کاربران گرامی شود.

1395/12/16 11:18

قلیان و مضرات آن بر روی سلامتی نوجوانان

امروزه کشیدن قلیان امری رایج در جوامع مختلف سراسر دنیا به شمار می آید و متاسفانه این فرهنگ غلط رو به ترویج است. به همین دلیل در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم افراد در رابطه با کشیدن قلیان برخی از محققین مطالعاتی را انجام داده اند که در ادامه به ارائه تحقیق یکی از این افراد به نام دکترمایکل ویتزمن و همکارنشان که در کالج دانشگاه  نیویورک در بخش سلامت جهانی و موسسه ی سلامت کودکان و سلامت جامعه در ارتباط با افزایش رشد استفاده از قلیان در بین جوانان و نوجوانان آمریکایی صورت گرفته است می پردازیم. این مطالعه نشان داده است که استفاده از قلیان در طول مدت زمان کوتاهی دو برابر شده است. مطابق آماری که در سال 2012- 2013 (NATS) در رابطه با استفاده بزرگسالان از تنباکو به عمل آمده است، نقشه برداری و محاسبه ای براساس طول دوره ای که شرکت کنندگان این تحقیق از قلیان در طول مدت زندگی شان استفاده کرده اند نمایانگر این موضوع ​است که دوازده درصد از آمریکایی ها تا سال 2013 در طول دوره ی زندگی شان از قلیان استفاده کرده اند. دکتر ویتزمن می گوید: باور ما بر این است که تحقیق در زمینه ی استفاده ی جغرافیایی و جمعیت، حقایقی را در رابطه با استفاده از قلیان مشخص کرد که یکی از این حقایق این است که نرخ استفاده از قلیان در چند سال اخیر تغییر چشمگیری داشته است. شیوع قلیان کشیدن در میان جوانان  (۱۸ تا ۲۴ ساله) حدود ۲۰ درصد می باشد، و تقریبا استفاده از قلیان  و سیگار هر دو در یک سطح می باشد. همچنین به این موضوع پی بردیم که استفاده از قلیان اعتیاد آور است و به دلیل استنشاق دود بیشتر نسبت به سیگار خطر آن نیز بر روی سلامتی  افراد بیشتر می باشد اما  بعضی از افراد بر این باورند که قلیان کشیدن نسبت به سیگار کشیدن بهتر است و بر اساس همین باور اشتباه استفاده از قلیان در سطح جوامع رو به رشد است و متاسفانه این فرهنگ غلط در کشورهای خاورمیانه بسیار بیشتر از سایر کشورهای در حال توسعه می باشد.

مطالعات دیگری که در این مقاله به آن اشاره شد بیانگر این موضوع می باشد که درک عموم افرادی که از قلیان استفاده می کنند این است که هر دودی که خطر کمتری دارد، اعتیاد و ضرر کمتری دارد در نتیجه در جامعه نیز طرفداران بیشتری پیدا می کند. در نتیجه داشتن دید مثبت به کشیدن قلیان باعث افزایش استفاده از آن شده است. اما همین افراد نگرشی متضاد نسبت به کشیدن سیگار دارند. این تفکرغلط  حتی در میان همسالانی که سیگار می کشند نیز رایج است و آن ها نیز فکر می کنند که سیگار مضر بوده اما قلیان نه. روند کشیدن قلیان میان مردان مجرد رو به رشد است  و افرادی که تحصیلات و درآمد بالاتری دارند بیشتر از قلیان استفاده می کنند و افرادی که تحصیلات و درآمد پایین تری دارند بیشترازسیگار مصرف می کنند. همچنین این مطالعه ارائه دهنده توصیه هایی در رابطه با آثار مخرب قلیان بر روی سلامتی افرادی است که قلیان نمی کشند.

 




نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

برچسب ها :