ساعت خواب کودکان 

             

ساعت خواب کودکان از مسائل مهم و قابل توجه والدین است. زیرا نقش بسزایی در سلامتی روحی و جسمی آنها دارد. اما بهتر است بدانید بهترین زمان خواب کودکان از ساعت 8:30 تا 9 شب است. همانطور که می دانید خواباندن بچه ها کار آسانی نیست و والدین هنگام خوابیدن کودک خود با سؤالاتی از قبیل "می خوام برم دستشویی؟"، " یه قصه دیگه تعریف می کنی" و ... مواجه می شوند. البته این زود خوابیدن شامل فوایدی برای مادران نیز می باشد. زیرا تحقیقات اخیر حاکی از این است مادران بچه هایی که زود می خوابند از سلامت روانی بهتری نیز بهره مند می باشند. همچنین نتیجه دیگر تحقیقات بیانگر این است که مدت زمان خواب اهمیت کمتری در مقابل ساعت خواب کودکان دارد. اما اگر بخواهیم نگاهی وسیع و جزئی تر به مسئله خواب کودکان داشته باشیم باید به شما بگوییم پژوهشگران در تحقیقات به عمل آمده در موسسه ملی خواب بر روی کودکانی که یک هفته کامل دیر می خوابیدند نتایجی اعم از عدم یادگیری و تمرکز مناسب هنگام حاضر شدن در کلاس درس حاصل شد که این موارد زمینه شکست و ناراحتی های پی در پی فرزندان و به تبع آن پدر و مادرها دارند.

میزان خواب نوزادان در شبانه روز

ساعت خواب کودکان از بدو تولد تا شش ماهگی به شرح زیر می باشد:

کودکان از زمان تولد تا دو ماهگی در طول شبانه روز به میزان ده ساعت و نیم تا هجده ساعت می خوابد. در روزهای اول تولد بعد از چندین ساعت خواب ممتد فقط چند دقیقه برای تعویض پوشک و شیر خوردن بیدار می شود و هیچ الگوی خاصی برای خوابیدن ندارد و در دوماهگی حدود 2 الی 4 دفعه در طول روز در مدت زمان کوتاه می خوابد و ممکن است یک بار نیمه شب جهت تغذیه از خواب بیدار شود.

  سه ماهگی

  در سه ماهگی ساعت خواب کودکان ده ساعت  ونیم تا شانزده ساعت و نیم در شبانه روز می باشد. آن ها می توانند هنگام شب 6 تا 8 ساعت به صورت متوالی بخوابند و عمدتاً 2 تا 3 بار در روز چرت می زنند.

 شش ماهگی

کودک شش ماهه در طول مدت شبانه روز حدود سیزده و نیم تا چهارده و نیم ساعت می خوابند و معمولاً به مدت نه تا یازده  ساعت در شب نیز به خواب احتیاج دارند. نحوه خواب های کوتاه مدت آن ها به چرت در صبح و بعد از ظهر تبدیل می شود. البته بعضی از بچه ها نیز تقریباض 3 تا 4 بار در روز چرت می زنند.

 

نتیجه گیری:

در نتیجه به شما والدین مهربان توصیه می کنیم ضمن فراهم نمودن محیطی آرام و مناسب توجه بیشتری به ساعت خواب فرزندانتان داشته باشد تا از بروز مشکلات ذکر شده جلوگیری نموده تا یک زندگی شاد، پرانرژی و سالم داشته باشید.