تغذیه و سلامت

تغذیه و سلامت کودکان و حتی بزرگسالان وابسته و مکمل یکدیگرند. همانطور که می دانید تغذیه سالم و مقوی در افزایش هوش و در نتیجه رشد فکری کودکان تاثیر بسزایی دارد. گاهی اوقات عدم آگاهی والدین از خواص و یا مضرات انواع غذا در رژیم غذایی فرزندان منجر به کاهش وزن و فعالیت های کودکان می شود.  تغذیه مناسب علاوه بر سلامتی جسمی تا حدودی بر روی سلامتی روانی افراد نیز تاثیرگذار است. چون برخی از مواد غذایی نشاط آور می باشند و بلعکس برخی نیز بدلیل ارتباط مواد موجود در ساختار مواد غذایی با سن و حساسیت افراد مختلف موجب ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش آن ها می شود. بنابراین در هر سنی و با توجه به شرایط جسمانی افراد بهتر است رژیم غذایی رعایت شود تا بتوان از لذت غذا خوردن و سلامتی بهره مند شویم. شما کاربران گرامی می توانید با مطالعه مقالات تغذیه کودک بر دانسته های خود در ارتباط با تغذیه و سلامت بیفزایید.

اخبار و تازه ها
آموزش نظم به کودکان

آموزش نظم به کودکان

تربیت درست کودک یکی از چالش‌های بزرگ والدین است. از طرفی کودک باید رفتارهای درست و غلط را یاد بگیرد و به اصطلاح منضبط شود. والدین نیز نمی‌خواهند با سختگیری شدید به روحیه کودکشان آسیب بزنند.
تقویت مهارت گوش دادن در کودکان

تقویت مهارت گوش دادن در کودکان

گوش دادن یکی از مهارت های اصلی و سرنوشت ساز برای کودکان است
انتقاد از کودکان

انتقاد از کودکان

چگونه از کودکان انتقاد کنیم؟
قبلی 1 2 3 4 5 بعدی
1390/08/20 00:00

ورزش کن سالم بمون

ورزش یکی از مهمترین راهکارهای کسب سلامتی برای بچه ها و بزرگسالان است. فعالیت بدنی منظم می تواند موجب حفظ سلامتی بچه ها شود.با ارتقای سطح آمادگی بدنی فرزندانمان می توانیم کمک به ایجاد نسلی از فرزندان نماییم که می توانند فواید فعالیت و تمرین های بدنی منظم سود ببرند. ورزش یکی از مهم ترین بخش های زندگی و از اصلی ترین روش های حفظ سلامتی در تمام سنین به شمار می رود.بیشتر افرادی که از دوران کودکی به فعالیت و ورزش عادت می کنند، در سنین بزرگسالی هم علی رغم مشغله و نوع کار خود، زمانی را به ورزش اختصاص می دهند.بازی و ورزش در زندگی کودکان نقش اساسی ایفا می کند.ورزش های همراه با بازی، بهترین روش برای تبدیل تمرینات بدنی به تفریح است.ورزش و بازی موجب پرورش عقل کودک می شود.همچنین کودک با بازی کردن یاد می گیرد که چطور در مقابل ناکامی و شکست اعتماد به نفس خود را حفظ کند.بهترین حالت در بازی و ورزش کودک، زمانی است که او با همسالان یا کودکان هم قد و قواره خودش باشد.
کودکان از بازی و ورزش لذت می برند و فرصت های خوبی را برای ابراز احساسات و عواطف خود پیدا می کنند. شخصیت کودک در ضمن بازی شکل می گیرد و در زمان انجام بازی و ورزش دگرگونی های زیادی در خلاقیت، روحیات و رفتارهای او رخ می دهد.کودکان بازی و تفریح را دوست دارند و از فعالیت بدنی لذت می برند. مطالعات مختلف نشان می دهد که اولین انگیزه و مهم ترین دلیل شرکت کودکان در ورزش، تفریح نمودن آن است. تشویق دانش آموزان به ورزش در دوران تحصیل می تواند، عادت های مناسبی را در آنها ایجاد و سلامتی آنان را در طول دوران زندگی تضمین کند.والدین نقش بسیار مهمی در آمادگی ذهنی و تشویق بچه ها به فعالیت بدنی ایفا می کنند.معمولاً آنها بزرگترین الگو و سرمشق بچه هایشان هستند و از آنجا که بچه ها از طریق نمونه و مثال، مسائل را درک می کنند، والدین باید الگوی مناسبی برای فرزندانشان باشند. تحقیقات نشان میدهد شرکت کردن والدین در فعالیت های بدنی می تواند موجب افزایش حضور فرزندانشان در فعالیت ها شود.
با توجه به روند رو به رشد چاقی در دانش آموزان و عواقب و مشکلات ناشی از آن، از جمله بیماری های قلبی و عروقی،مشکلات اسکلتی، عضلانی، دیابت و ... ورزش کردن کمک می کندبچه ها راحت تر خوابشان برود. همچنین کیفیت خوابشان هم بالاتر رود و موجب می شوند که خواب عمیق تری هم داشته باشند.ورزش در بچه ها باعث می شود که مفاصل، استخوان ها و ماهیچه هایشان سالم تر بماند.
ورزش باعث تأثیرات ثابت در رشد و نمو استخوان می شود. فعالیت بدنی، خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.
تحقیقات انجام شده در مورد 40 پسر بالغ که به مدت 30 دقیقه و سه بار در هفته به ورزش می پرداختند حاکی از آن بود که حجم استخوان کمر و پا و غلظت مواد معدنی در بدن آنها دو برابر کسانی است که تحرک کمتری داشتند. ورزش سیستم دفاعی بدن بچه ها را تقویت خواهد کرد.بچه ها با انجام ورزش منظم و مرتب حافظه شان را قوی تر خواهند کرد.
ورزش باعث می شود که اضطراب و استرس افراد به پایین ترین حد برسد. به عبارت دیگر ورزش فشارهای عصبی، افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد.
فعالیت بدنی، وزن مطلوب را حفظ می کند.بچه های چاق در معرض بیماری های فشار خون، کنترل وزن، دیابت نوع دوم، نامنظمی هورمون رشد، مشکلات تنفسی و استخوان قرار دارند.
پزشکان باید موقعیت وزنی کودکان و نیز میزان فعالیت بدنی آنها را طی یک دوره پزشکی مداوم ارزیابی کنند. متخصصان موظفند با توصیه های ساده به بچه ها و خانواده ها زمینه را طوری فراهم کنند تا با حداقل صدمه، حداکثر نشاط و لذت حاصل شود.فعالیت ورزشی منظم و مرتب از خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می کاهد. اغلب بیماری های قلبی و عروقی در بزرگسالان نمایان میشود، با این وجود در سنین پایین هم ممکن است که با آنها مواجه شویم.تحقیقات نشان میدهد که ورزش های هوازی در جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی بزرگسالان بسیار مؤثر است.شایان ذکر است که باید بچه ها به ورزش هایی بپردازند که برای بهبود بیماری های قلبی و نیز ارتقای سلامتی طولانی مدت مفید است. با توجه به آخرین شواهد، ورزش در بهبود افسردگی و اضطراب بزرگسالان و کودکان بسیار مؤثر است.فعالیت بدنی یکی از راهکارهای مبارزه با هیجان روحی است. انجام تمرین های ورزشی مرتب و منظم، میزان اعتماد به نفس ر در بچه ها افزایش می دهد و تصور مثبت و مناسبی نسبت به خویشتن را در آنها ایجاد میکند.

توصیه های مهم
- از نظر فعالیت بدنی الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید.
- با فرزندانتان به ورزش بپردازید.
- بچه های خود را در معرض انواع گوناگون فعالیت ها و رشته های ورزشی قرار دهید. ممکن است علاقه یا استعداد آن ها را برای حداقل یک رشته ورزشی یا حتی بیشتر از یک رشته کشف کنید.
- نباید نوجوان را بیش از حد آمادگی جسمی و روحی اش به انجام کار ورزش وادار کرد.
- حتی الامکان با فرزندان خود در ورزش های توپی همراه شوید.
- کودکان باید قبل از ورزش آب و مایعات کافی بنوشند و بین بازی ها استراحت کنند.
- گرم کردن بدن قبل از شروع ورزش و خنک کردن آن پس از ورزش، خیلی مهم است و در کاهش کوفتگی و درد عضلانی بسیار مفید است.
- متخصصان توصیه می کنندبچه ها هنگام ورزش از تجهیزات مناسب و زمین های بازی استاندارد و ایمن استفاده کنند تا آسیب های ناشی از این فعالیت ها به حداقل برسد. استفاده از تجهیزات مناسب و ایمن به وسیله کودکان و نوجوانان اهمیت بسیاری دارد. بعضی از ورزش ها نیازمند استفاده از تجهیزات خاصی مانند کلاه، عینک محافظ، زانوبند و ... هستند.بچه ها باید هنگام دوچرخه سواری یا اسکیت باید حتماً کلاه مخصوص داشته باشند.
- ضروری است والدین در کمک به فرزندانشان جهت توسعه مهارت ها و استراتژی ها در تطبیق با محیط های گوناگون برای انجام فعالیت ورزشی کوشا باشند.
- فرزندانتان را با رشته های ورزشی متنوعی که امکان انجام آنها برای شما وجود دارد، آشنا کنید.
- در صورت امکان فرزندانتان را به تماشای مسابقات حرفه ای ببرید. با این کار آنها می توانند از قهرمانان رشته مورد علاقه شان الگوی مناسبی بگیرند.
- والدین در انجام فعالیت های بدنی به طور مشترک با فرزندان خود حضور منظم و مستمر داشته باشند.
- تاب و سرسره گزینه های مفرحی هستند و احتمالاً موجب می شوند شما زمان طولانی تری را با فرزندانتان به بازی بپردازید، چون خودتان نیز از آن لذت می برید.
- فرزندان خود را به انجام پیاده روی های منظم در اطراف خانه تشویق نمایید.
- رشته های ورزشی مختلفی را متناسب با سن بچه ها انتخاب نمایید . بسیاری از فعالیت ها برای کودکان نوباوه و تازه راه افتاده مناسب ترند مانند ژیمناستیک و فوتبال.
- فعالیت های بدنی و تفریحی را در قالب فعالیت های خانوادگی بگنجانید. به عنوان مثال بادبادک هوا کردن و ...
- کودکان کم سال نباید به ورزش هایی بپردازند که موجب اختلال در رشد استخوان ها، عضلات و مفاصل آنها بشود یا به اندام های آنان آسیب وارد کند. بهترین روش پرداختن به ورزش های متنوعی است که روی یک اندام متمرکز نشده و طولانی هم نباشد.
- بدنسازی با وزنه قبل از سن بلوغ به هیچ وجه توصیه نمی شود و پس از آن هم همواره باید تحت نظر مربی صورت بگیرد.
- کودکان و نوجوانان می توانند از رقابت در ورزش لذت ببرند و همچنان به آموختن مهارت های تازه بپردازند. بعضی از کودکان در این گروه سنی استعداد و علاقه خاصی به یک ورزش به خصوص نشان می دهند و می توانند با داشتن مربی در این زمینه پیشرفت کنند.

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

برچسب ها : 
آمار مراجعات
مهمان :  478
اعضا :  0
آمار این صفحه
امروز :  39
دیروز :  10
کل مشاهده :  91623