تغذیه و سلامت

تغذیه و سلامت کودکان و حتی بزرگسالان وابسته و مکمل یکدیگرند. همانطور که می دانید تغذیه سالم و مقوی در افزایش هوش و در نتیجه رشد فکری کودکان تاثیر بسزایی دارد. گاهی اوقات عدم آگاهی والدین از خواص و یا مضرات انواع غذا در رژیم غذایی فرزندان منجر به کاهش وزن و فعالیت های کودکان می شود.  تغذیه مناسب علاوه بر سلامتی جسمی تا حدودی بر روی سلامتی روانی افراد نیز تاثیرگذار است. چون برخی از مواد غذایی نشاط آور می باشند و بلعکس برخی نیز بدلیل ارتباط مواد موجود در ساختار مواد غذایی با سن و حساسیت افراد مختلف موجب ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش آن ها می شود. بنابراین در هر سنی و با توجه به شرایط جسمانی افراد بهتر است رژیم غذایی رعایت شود تا بتوان از لذت غذا خوردن و سلامتی بهره مند شویم. شما کاربران گرامی می توانید با مطالعه مقالات تغذیه کودک بر دانسته های خود در ارتباط با تغذیه و سلامت بیفزایید.

اخبار و تازه ها
آموزش نظم به کودکان

آموزش نظم به کودکان

تربیت درست کودک یکی از چالش‌های بزرگ والدین است. از طرفی کودک باید رفتارهای درست و غلط را یاد بگیرد و به اصطلاح منضبط شود. والدین نیز نمی‌خواهند با سختگیری شدید به روحیه کودکشان آسیب بزنند.
تقویت مهارت گوش دادن در کودکان

تقویت مهارت گوش دادن در کودکان

گوش دادن یکی از مهارت های اصلی و سرنوشت ساز برای کودکان است
انتقاد از کودکان

انتقاد از کودکان

چگونه از کودکان انتقاد کنیم؟
قبلی 1 2 3 4 5 بعدی
1390/08/20 00:00

تغذیه مناسب زنگ تفریح

در انتخاب خوراکی های زنگ تفریح بهتر است از مواد غذایی فاسد شدنی استفاده نکنید. چون این مواد در دمای بیرون یخچال فاسد می شوند و تعداد باکتری های آنها هر بیست دقیقه دو برابر می شود. بهتر است از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. میوه هایی مثل سیب و پرتقال و یا سبزیجاتی مثل هویج و خیار میان وعده های مناسبی هستند.
میان وعده باید به راحتی قابل حمل باشد ، مصرف آن راحت بوده و در زمان کوتاه زنگ تفریح مورد استفاده قرار گیرد . در این خصوص از سلیقه و میل کودک خود نیز جویا شوید و هیچگاه او را به مصرف غذای خاص مجبور نکنید.

-کربوهیدرات های ساده مثل شیرینی ،آب نبات و ... حذف شود.

-از نان ها یا بیسکویت های گندمی ،جو و ...استفاده شود.

-پروتئین برای نگهداری و ترمیم بافت ها و ساخت سلول ها و بافت های جدید مورد نیاز است . ترکیبی از پروتئین حیوانی و گیاهی به شرط آنکه انرژی دریافتی کودک کافی باشد می تواند نیاز بدن را برای رشد تامین نماید . پس بهتر است میان وعده کودک حاوی مقداری پروتئین باشد این پروتئین می تواند گوشت ،پنیر ،تخم مرغ و یا حبوبات باشد.

-حاوی مقداری سبزیجات باشد.

-حاوی مقداری میوه تازه باشد . گذاشتن حداقل یک نوع میوه فصل در کیف مدرسه توصیه می شود.

-در ساعات مدرسه باید مقداری آب یا شیر خورده شود.

-مواد حاوی رنگ و طعم دهنده های مصنوعی و نگهدارنده ها حذف شود.

-البته این نکته را فراموش نکنید که باید اشتهای فرزند خود را در نظر بگیرید و به مقدار لازم هر کدام از مواد فوق را به او بدهید.

-مواد سرخ کردنی ،پر چرب ،تنقلاتی مثل چیپس یا پفک حذف شود.

-آجیل و مغز ها نیز جزء میان وعده های بسیار مفید برای فرزندتان می باشد که علاوه بر تولید انرژی باعث افزایش قدرت فکری کودک می شود.

-انجیر و مغزها از میان وعده های بسیار مقوی و مناسب می باشد.

-نوشیدنی های گاز دار را به کودک خود ندهید ، این نوشیدنی ها به علت داشتن قند زیاد جلوی اشتهای کودک را گرفته و حتی گاهی سبب بلوغ زود رس ،بیش فعالی ،پر ادراری سوءتغذیه و ... می شوند .

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

برچسب ها : 
آمار مراجعات
مهمان :  1458
اعضا :  0
آمار این صفحه
امروز :  19
دیروز :  10
کل مشاهده :  91603