تغذیه و سلامت

تغذیه و سلامت کودکان و حتی بزرگسالان وابسته و مکمل یکدیگرند. همانطور که می دانید تغذیه سالم و مقوی در افزایش هوش و در نتیجه رشد فکری کودکان تاثیر بسزایی دارد. گاهی اوقات عدم آگاهی والدین از خواص و یا مضرات انواع غذا در رژیم غذایی فرزندان منجر به کاهش وزن و فعالیت های کودکان می شود.  تغذیه مناسب علاوه بر سلامتی جسمی تا حدودی بر روی سلامتی روانی افراد نیز تاثیرگذار است. چون برخی از مواد غذایی نشاط آور می باشند و بلعکس برخی نیز بدلیل ارتباط مواد موجود در ساختار مواد غذایی با سن و حساسیت افراد مختلف موجب ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش آن ها می شود. بنابراین در هر سنی و با توجه به شرایط جسمانی افراد بهتر است رژیم غذایی رعایت شود تا بتوان از لذت غذا خوردن و سلامتی بهره مند شویم. شما کاربران گرامی می توانید با مطالعه مقالات تغذیه کودک بر دانسته های خود در ارتباط با تغذیه و سلامت بیفزایید.

اخبار و تازه ها
آموزش نظم به کودکان

آموزش نظم به کودکان

تربیت درست کودک یکی از چالش‌های بزرگ والدین است. از طرفی کودک باید رفتارهای درست و غلط را یاد بگیرد و به اصطلاح منضبط شود. والدین نیز نمی‌خواهند با سختگیری شدید به روحیه کودکشان آسیب بزنند.
تقویت مهارت گوش دادن در کودکان

تقویت مهارت گوش دادن در کودکان

گوش دادن یکی از مهارت های اصلی و سرنوشت ساز برای کودکان است
انتقاد از کودکان

انتقاد از کودکان

چگونه از کودکان انتقاد کنیم؟
قبلی 1 2 3 4 5 بعدی
1394/04/07 15:13

آیا کودک شما بد غذا است؟
















بر اساس تحقیقات به دست آمده کودکان را از طریق مزاج به سه گروه  می توان تقسیم کرد:


گروه اول :
کودکان گروه سخت هستند که شامل 10 درصد اند. این گروه نسبت به محرک ها پاسخ بسیار شدیدی از خود نشان می دهند مانند : گریه های شدید در مقابل صداهای بلند -  کم خوابی و ... همین طور دیر غذا می خورند و در اصطلاح بد غذا هستند.

گروه دوم: کودکان راحت هستند. که شامل 40 درصد اند. و از نظر خوردن , کنترل ادرار, مدفوع منظم و راحت هستند. و علائم های نارضایتی از آن ها دیر بروز میکند . همین طور در صورت گریه کردن به زودی ساکت می شوند.

گروه سوم :  50 درصد باقی مانده کودکان شامل کسانی هستند که با صفات شخصیتی مخلوطی از دو مزاج راحت و سخت اند و باید مادران با آشنایی از طریق مزاج کودکان خود اعتماد به نفس خود را برای مسائل مربوط به خواب و تغذیه آن ها بالا ببرند.

برخی نکات مهم که را که میتواند جنبه آموزشی برای مادران داشته باشد را عنوان می کنیم تا برای تغذیه بهتر کودکان بد غذا  به آن ها کمک کند.

1- اکثر کودکان غذایی را که قبلا آن را خورده باشند و برایشان طعمی آشنا دارد را راحت تر میخورند.پس مناسب تر هست هنگام دادن غذای جدید به آن ها کمی از طعم غذای قبلی را بدهیم و بعد از آن طعم جدید را امتحان کنیم.

2- رنگ های غذایی میتواند در اشتهای آن ها تاثیر بگذارد برای نمونه رنگ های سبز, نارنجی و صورتی برای بیشتر کودکان جالب است. شما می توانید از این رنگ ها در غذای کودکان استفاده کنید.

3 – غذای کودکان نباید زیاد سرد و گرم باشد آن ها غذای گرم را بیشتر دوست دارند.

4- در انتخاب بشقاب و وسایل کودکان دقت بیشتری داشته باشید که ضد شکستن باشد تا در صورت پرت کردن و یا افتادن شما را عصبانی نکند.

5- اگر کودک شما اصرار دارد که با دستان خودش غذا بخورد نباید با این کار مقاومت کنید.اکثر کودکان نوپا فقط 5 تا 10 دقیقه حالت نشسته را برای غذا خوردن تحمل می کنند و قبل از اینکه غذایشان را تمام کنند سفره را ترک می کنند. به همین دلیل باید تعداد دفعات غذای آن ها را افزایش داد.

6- هیچ وقت این حس را به کودکان ندهید که برای خوردن غذا باید به دنبال او باشید.


7- هنگام غذا دادن به کودک باید از چرب زبانی و چانه زدن و به اجبار غذا دادن شدیدا خودداری کنید.

8- برای غذا دادن به کودک 30 دقیقه وقت بگذارید.


دکتر فاطمه فرهمند
فوق تخصص گوارش و کبد اطفال و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

روزنامه سلامت

ویرایش و تلخیص:آکاایران



نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

آمار مراجعات
مهمان :  1592
اعضا :  0
آمار این صفحه
امروز :  28
دیروز :  10
کل مشاهده :  91612