تغذیه و سلامت

تغذیه و سلامت کودکان و حتی بزرگسالان وابسته و مکمل یکدیگرند. همانطور که می دانید تغذیه سالم و مقوی در افزایش هوش و در نتیجه رشد فکری کودکان تاثیر بسزایی دارد. گاهی اوقات عدم آگاهی والدین از خواص و یا مضرات انواع غذا در رژیم غذایی فرزندان منجر به کاهش وزن و فعالیت های کودکان می شود.  تغذیه مناسب علاوه بر سلامتی جسمی تا حدودی بر روی سلامتی روانی افراد نیز تاثیرگذار است. چون برخی از مواد غذایی نشاط آور می باشند و بلعکس برخی نیز بدلیل ارتباط مواد موجود در ساختار مواد غذایی با سن و حساسیت افراد مختلف موجب ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش آن ها می شود. بنابراین در هر سنی و با توجه به شرایط جسمانی افراد بهتر است رژیم غذایی رعایت شود تا بتوان از لذت غذا خوردن و سلامتی بهره مند شویم. شما کاربران گرامی می توانید با مطالعه مقالات تغذیه کودک بر دانسته های خود در ارتباط با تغذیه و سلامت بیفزایید.

اخبار و تازه ها
آموزش نظم به کودکان

آموزش نظم به کودکان

تربیت درست کودک یکی از چالش‌های بزرگ والدین است. از طرفی کودک باید رفتارهای درست و غلط را یاد بگیرد و به اصطلاح منضبط شود. والدین نیز نمی‌خواهند با سختگیری شدید به روحیه کودکشان آسیب بزنند.
تقویت مهارت گوش دادن در کودکان

تقویت مهارت گوش دادن در کودکان

گوش دادن یکی از مهارت های اصلی و سرنوشت ساز برای کودکان است
انتقاد از کودکان

انتقاد از کودکان

چگونه از کودکان انتقاد کنیم؟
قبلی 1 2 3 4 5 بعدی
1394/10/29 12:24

صبحانه خوردن کودکان

 

 

 

 

 

 

کودک آنلاین: دو سال اول زندگی مهم‌ترین دوران کودکی محسوب می‌شود و کودکانی که در دو سال نخست زندگی از نعمت صبحانه محروم باشند، در آینده بی بیماری‌هایی همچون عفونت‌های تنفسی، مشکلات شنوایی ئ عقب‌ماندگی ذهنی دچار خواهند شد.
محققان دریافتند کودکانی که صبحانه کامل از غذاهایی که حاوی غلات نظیر گندم و جو می‌باشد، مصرف می‌کنند نسبت به کودکانی که از خوردن صبحانه دوری می‌کنند، از هوش و تمرکز فکری بالاتری برخوردارند.
محققان دانشگاه کاردیف انگلستان به‌منظور درک دقیق تأثیر صبحانه مغذی حاوی غلات بر ذهن و جسم کودکان، مطالعه‌ای را بر رفتار 213 کودک 4 تا 11 ساله از بین 153 خانواده به مدت دو هفته انجام دادند.
این مطالعه نشان داد که خوردن صبحانه به کودک کمک می‌کند آمادگی ذهنی بهتری برای رفتن به مدرسه و حضور در کلاس درس داشته باشند و همچنین از خستگی و اضطراب آنان می‌کاهد.
روش‌های مناسب برای صرف صبحانه توسط کودکان
اگر هرروز سر میز صبحانه می‌نشینید تا صبحانه لذیذی صرف کنید، بدون شک فرزند شما نیز چنین خواهد کرد. پس اگر فرزند شما صبحانه نمی‌خورد، اشکال را خود شما باید رفع کنید. اگر فرزندتان به حدی دیر بیدار می‌شود که برای صبحانه خوردن وقتی باقی نمی‌ماند، ساعت خواب او را یک ربع عقب بکشید و صبح‌ها هم او را یک ربع زودتر بیدار کنید. اگر فرزندتان صبح‌ها احساس گرسنگی نمی‌کند، ساعت شام کودک را عقب بکشید.
اما اگر باوجود نشان دادن یک الگوی خوب، هنوز کودک شما از خوردن صبحانه امتناع می‌کند، می‌توانید از راه‌حل‌های زیر استفاده کنید:
- صبحانه نباید صرفاً موقعیتی باشد که کودک مواد غذایی را به‌زور فرودهد. برای کودک خود لیوان و فنجانی که جذاب و کودکانه باشد، در نظر بگیری. تا جایی که امکان دارد صبحانه کودک خود را تزیین کنید.
- در تنظیم برنامه هفتگی صبحانه با کودک خود مشورت کنید. همچنین زمانی که می‌خواهید لوازم صبحانه بخرید کودک را همراه خود ببرید.
- به کودک صبحانه مختصر و یک نهار مفصل بدهید. این برنامه تا زمانی که کودک انرژی لازم تا زمان نهار را داشته باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند.
- رسم و رسوم کهنه را کنار بگذارید؛ صبحانه‌های مختلفی را برای کودک امتحان کنید تا از یکنواختی آن برای کودک جلوگیری شود. اگر کودک از خوردن صبحانه‌ای که قبلاً دوست داشته امتناع می‌کند، آن را به‌زور به او ندهید. برای مدتی این صبحانه را از برنامه حذف کنید و به‌مرورزمان آن را دوباره به برنامۀ صبحانه اضافه کنید.  صبحانه فقط به کره یا پنیر محدود نمی‌‌شود، بعضی از کودکان دوست دارند صبح غذا بخورند. می‌توانید برای آن‌ها عدسی یا سوپ تهیه کنید.
- هنگام صبحانه خوردن، کودک را تنها نگذارید و او را همراهی کنید. درصورتی‌که نمی‌توانید با او سر سفره بنشینید از یک عروسک یا یک حیوان استفاده کنید.
- برای کودک یک جایزه خوراکی در نظر بگیرید و وقتی‌که صبحانه را با مقدار معینی که از قبل توافق شده است را خورد، به او بدهید.
- درازای هر لقمه صبحانه‌ای که کودک می‌خورد به او یک‌تکه ساختمان اسباب‌بازی بدهید و همراه او، ساختمان‌سازی کنید.
- هنگام صبحانه خوردن کودک به او بگویید که به ازای هر لقمه، روی کاغذ نقاشی بکشد و تا آخر صبحانه نقاشی‌اش را تمام کند.
- یک خورشید بکشید و با هر لقمه از کودک بخواهید که یک شعاع نورانی به آن اضافه کند. این کار را می‌توانید هرروز تکرار کنید و روزی که کودک بیشترین شعاع نورانی را کشید، یک جایزه مثلاً رفتن به پارک به او بدهید.
- اگر کودک شما کند صبحانه می‌خورد، به او انگیزه بدهید. مثلاً ساعت را روی یک‌زمان تنظیم کنید و از او بخواهید قبل از به صدا درآمدن زنگ، صبحانه خود را تمام کند. به‌تدریج زمان را کوتاه کنید تا اینکه به نتیجه دلخواه برسید.

منبع: کودک آنلاین

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

برچسب ها : 
آمار مراجعات
مهمان :  1582
اعضا :  0
آمار این صفحه
امروز :  26
دیروز :  10
کل مشاهده :  91610