تغذیه و سلامت

تغذیه و سلامت کودکان و حتی بزرگسالان وابسته و مکمل یکدیگرند. همانطور که می دانید تغذیه سالم و مقوی در افزایش هوش و در نتیجه رشد فکری کودکان تاثیر بسزایی دارد. گاهی اوقات عدم آگاهی والدین از خواص و یا مضرات انواع غذا در رژیم غذایی فرزندان منجر به کاهش وزن و فعالیت های کودکان می شود.  تغذیه مناسب علاوه بر سلامتی جسمی تا حدودی بر روی سلامتی روانی افراد نیز تاثیرگذار است. چون برخی از مواد غذایی نشاط آور می باشند و بلعکس برخی نیز بدلیل ارتباط مواد موجود در ساختار مواد غذایی با سن و حساسیت افراد مختلف موجب ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش آن ها می شود. بنابراین در هر سنی و با توجه به شرایط جسمانی افراد بهتر است رژیم غذایی رعایت شود تا بتوان از لذت غذا خوردن و سلامتی بهره مند شویم. شما کاربران گرامی می توانید با مطالعه مقالات تغذیه کودک بر دانسته های خود در ارتباط با تغذیه و سلامت بیفزایید.

اخبار و تازه ها
آموزش نظم به کودکان

آموزش نظم به کودکان

تربیت درست کودک یکی از چالش‌های بزرگ والدین است. از طرفی کودک باید رفتارهای درست و غلط را یاد بگیرد و به اصطلاح منضبط شود. والدین نیز نمی‌خواهند با سختگیری شدید به روحیه کودکشان آسیب بزنند.
تقویت مهارت گوش دادن در کودکان

تقویت مهارت گوش دادن در کودکان

گوش دادن یکی از مهارت های اصلی و سرنوشت ساز برای کودکان است
انتقاد از کودکان

انتقاد از کودکان

چگونه از کودکان انتقاد کنیم؟
قبلی 1 2 3 4 5 بعدی
1394/11/08 10:53

دادن آب و مایعات به نوزاد و شیرخوار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آیا نوزاد نیاز به خوردن آب دارد؟ چه موقع می توان به نوزاد و شیرخوار آب و مایعات داد؟
بهترین ماده ی غذایی که میتوان در شش ماه اول تولد به کودک داد شیرمادر است . کودکان تا شش ماه اول تولد خود نیاز به آب یا مایعات دیگر مانند آب گلوکز ، آب قند و نبات  یا آب میوه ندارند زیرا 88 درصد شیر مادر آب است و نیاز آب بدن کودک با شیرمادر تامین می گردد.
بنابراین نوزاد و شیرخوار قبل از دو ماهگی نیاز به آب ندارند حتی اگر محیط داخلی یا محیط خارج خانه گرم باشد مگر اینکه پزشک به عللی توصیه نماید. اگر به نوزاد آب داده شود سبب می گردد:
•    آب ، شکم نوزاد را پر می کند و نوزاد به شیرخوردن علاقه نشان نمیدهد و شیر نمیخورد و وزن او اضافه نمیشود.
•    اگر نوزاد دچار زردی است آب دادن زیاد موجب افزایش بیلی روبین خون و افزایش زردی نوزاد میگردد.
•    آب دادن موجب مسمویت نوزاد با آب می گردد یعنی آب در خون او افزایش می یابد و در نتیجه املاح مخصوصا سدیم خون کم می گردد و سبب ورم و خیز نسوج می شود که ممکن است باعث تشنج کودک گردد.
•    اگر به علت اسهال آب بدن کودک کم شود پزشک به او ORS  می دهد تا جبران آب از دست رفته شود. اگر کودک دچار یبوست است و مادر شیر کافی دارد و کودک نیز شیر می خورد مادر میتواند روزی یک یا دو نوبت هر بار 30 میلی لیتر آب به کودک بدهد.
دادن آب بعد از دوران نوزادی:
زمانی که کودک در سن شش ماهگی شروع به خوردن غذای کمکی می کند و زمانی که در هوای گرم داخل یا خارج خانه نگهداری شود مادر میتواند در حدود 30 تا 60 میلی لیتر آب به کودک بدهید. در چنین شرایطی کودک آب را دوست دارد و با میل میخورد و مشکلی به وجود نخواهد آمد.
در شرایط معمولی نوزادانی که با شیر مادر تغذیه میشوند هیچ نیازی به آب اضافی ندارند. زیرا حدود 87% شیرمادر از آب تشکیل شده است. اما در صورت بروز ناراحتی هایی نظیر تب ، استفراغ و اسهال ، دادن آب و مایعات به کودک تجویز میگردد.
نوزادانی که با شیرخشک تغذیه میشوند نیز احتیاجی به آب ندارند و تنها در صورت گرمای هوا میتوان مقداری آب جوشیده سرد شده در فاصله بین وعده های شیری داد.
نوزادان به دریافت مکمل ویتامین D نیاز دارند.
نوزادانی که از شیر مادر تغذیه میکنند به جز ویتامین D نیازی به مکمل های ویتامینی و املاح دیگر ندارند. اما از آنجایی که مقدار ویتامین D شیر مادر کافی نیست بایستی به نوزادان مکمل این ویتامین که معمولا به صورت قطره برای جلوگیری از ابتلا به بیماری راشیتیسم داده شود. درصورت عدم دسترسی به قطره ویتامین D با مشورت پزشک میتوان از مولتی ویتامین نیز استفاده کرد.

منبع : کتاب من و کودک من , کودک من

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

برچسب ها : 
آمار مراجعات
مهمان :  1592
اعضا :  0
آمار این صفحه
امروز :  28
دیروز :  10
کل مشاهده :  91612