تغذیه و سلامت

تغذیه و سلامت کودکان و حتی بزرگسالان وابسته و مکمل یکدیگرند. همانطور که می دانید تغذیه سالم و مقوی در افزایش هوش و در نتیجه رشد فکری کودکان تاثیر بسزایی دارد. گاهی اوقات عدم آگاهی والدین از خواص و یا مضرات انواع غذا در رژیم غذایی فرزندان منجر به کاهش وزن و فعالیت های کودکان می شود.  تغذیه مناسب علاوه بر سلامتی جسمی تا حدودی بر روی سلامتی روانی افراد نیز تاثیرگذار است. چون برخی از مواد غذایی نشاط آور می باشند و بلعکس برخی نیز بدلیل ارتباط مواد موجود در ساختار مواد غذایی با سن و حساسیت افراد مختلف موجب ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش آن ها می شود. بنابراین در هر سنی و با توجه به شرایط جسمانی افراد بهتر است رژیم غذایی رعایت شود تا بتوان از لذت غذا خوردن و سلامتی بهره مند شویم. شما کاربران گرامی می توانید با مطالعه مقالات تغذیه کودک بر دانسته های خود در ارتباط با تغذیه و سلامت بیفزایید.

اخبار و تازه ها
آموزش نظم به کودکان

آموزش نظم به کودکان

تربیت درست کودک یکی از چالش‌های بزرگ والدین است. از طرفی کودک باید رفتارهای درست و غلط را یاد بگیرد و به اصطلاح منضبط شود. والدین نیز نمی‌خواهند با سختگیری شدید به روحیه کودکشان آسیب بزنند.
تقویت مهارت گوش دادن در کودکان

تقویت مهارت گوش دادن در کودکان

گوش دادن یکی از مهارت های اصلی و سرنوشت ساز برای کودکان است
انتقاد از کودکان

انتقاد از کودکان

چگونه از کودکان انتقاد کنیم؟
قبلی 1 2 3 4 5 بعدی
1398/09/11 11:16

تغذیه کودک یک ساله کم وزن

وزن یک کودک تا حد زیادی به ساختار ژنتیکی والدینش بستگی دارد ولی با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب میتوان کمبود وزن آنها رو جبران کرد. کودکان تا یک سالگی دارای رژیم مخصوص نوزادان  هستند بنابراین باید توجه بیشتری به تغذیه آنان داشت. رژیم غذایی کودکان تا این سن باید در برگیرنده ی تمامی ویتامین های مورد نیاز بدنش باشد.

به طور کلی افزایش وزن کودکان با توجه به سن انها صورت میگیرد

تا ۳ ماه اول نوزادان حدود ۱۷۵ تا ۲۱۰ گرم در هفته اضافه می کنند

در ۵ ماهگی وزن تولد دو برابر می شود

نوزادان از این پس تا ۱ سالگی، هر ماه ۴۰۰ گرم وزن به دست می آورند

و در ۱ سالگی، ۳ برابر وزن تولد می شوند

 تغذیه کودک 1 ساله کم وزن

مواد غذایی مناسب کودک 1 ساله کم وزن:

 کودک علاوه بر شیر مادر باید روزانه حداقل 5 وعده غذایی مصرف کند  که میتوان این وعده غذایی شامل شیر خشک، شربتهای دارویی مخصوص کودکان، سوپ، استفاده از پودر جوانه گندم ، جو پرک و یا  بلغور گندم  و مخلوط آن با شیر و شکرباشد. همچنین آب جوشیده شده خنک  بهمراه 15 قطره آهن، جوانه غلات،  بادام خام، کنجد، مغز تخمه آفتابگردان، کنجد و مغز تخمه آفتابگردان سبب رشد بهتر کودک میشود. و کم وزنی را برطرف میکند.

تغذیه کودک 1 ساله کم وزن

یکی از بهترین روش برای تغذیه خوب کودک ترکیب کردن غذاها با یکدیگر است به طور مثال برای صبحانه کودک کم کم زرده را با فرنی میکس کرده و یک زرده کامل را طی ده روز به کودک خود بدهید  و یا میتوانید یک روز تخم مرغ و روز بعد حریره بادام را در برنامه غذایی کودک خود جای دهید . ترکیب کمی کره با تخم مرغ هم میتواند برای کودک جذاب باشد ولی بهترین حالت رنده و یا له کرده تخم مرغ در غذایی دیگر مانند فرنی و سوپ است. درباره زرده تخم مرغ هم باید بگوییم از ۹ ماهگی تا ۱ سالگی، یک تا دو زرده در هفته و از دو سالگی به بعد ۵ تا ۶ تخم مرغ کامل در هفته مجاز است.

نکات عمومی  به منظور تاثیرگذاری در افزایش وزن

 اگر کودک 1 ساله دچار کم وزنی باشد پس از 10 ماهگی افزودن حبوبات را به غذایش به تعویق بیاندازید، چون حبوبات حجم زیادی از معده را اشغال میکنند اما پس از 10 ماهگی، حبوبات را خیس کنید، پوست بکنید و آنها را آرد کنید و هر دفعه یک قاشق چایخوری پودر حبوبات را به سوپ کودکتاناضافه کنید.

  • صبور باشید افزایش وزن فوری را انتظار نداشته باشید. و یک غذای جدید را سعی کنید طی یک هفته به او بدهید،
  • استفاده از داروهای خانگی را برای افزایش وزن حتماً به پس از غذای جامد خوردن کودک، موکول کنید.
  • فاصله برای دادن هر خوراک جدید را رعایت کنید تا در صورت حساسیت داشتن کودک به آن، مورد حساسیت زا را شناسایی کنید.
  • از دادن خرما به کودک خود غافل نشوید، یک یا دو خرما را پوست بکنید، هسته اش را جدا کنید و درمقداری آب حل کرده و بعنوان دسر به کودک خود بدهید.
  • برای تهیه کته برای کودکان کم وزن بهتر است از آب مرغ یا گوشت به جای آب استفاده شود
  • سیب‌زمینی به عنوان یکی از غذاهای مقوی برای کودکان کم وزن معجزه می‌کند .سیب زمینی یک غذای کامل محسوب می‌شود که بیشتر نیازهای بدن فرزندتان را تامین می‌کند. کربوهیدرات سیب زمینی یک غذای فوق العاده برای کودکان کم وزن است اما اگر با کره ترکیب شود قطعا مقوی‌تر خواهد شد.
  • اگر رشد کودک با افزایش دفعات تغذیه با شیرمادر و پر انرژی کردن غذای کمکی هم بهتر نشد لازم است شیرخشکهم بلافاصله بعد از بعضی از وعده های شیر مادر به او داده شود ( با فنجان یا استکان) چون هنوز غذای اصلی کودک تا یک سالگی شیر است.

 جهت دانلود مقاله بر روی عکس زیر کلیک کنید

دانلود مقاله با فرمت pdf
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

آمار مراجعات
مهمان :  504
اعضا :  0
آمار این صفحه
امروز :  41
دیروز :  10
کل مشاهده :  91625