خواب کودکان

خواب کودکان در میزان سلامتی و رشد جسمی کودکان تأثیر قابل توجهی دارد. همچنین زمان خواب آن ها نیز بر روی نحوه انجام فعالیت های روزانه، دقت، تمرکز ​و هوشیاری بچه ها اثر مستقیمی می گذارد. آن ها با دیر خوابیدن انرژی لازم برای بازی کردن و یا درست انجام دادن تکالیف و کارهای خود را از دست می دهند. کودکان ذهن کنجکاوی دارند به همین دلیل زمان بیشتری از روز را به دور از آرامش فکری و ذهنی به سر می برند. بهترین زمان به آرامش رسیدن آن ها هنگام خواب است. از این رو بهتر است وسایل اتاق خواب کودک را طوری انتخاب نمایید که دارای رنگ بندی زیبا و آرامش بخش باشد و حس کنجکاوی آن ها را کمتر برانگیزد. از راهکارهای حفظ آرامش کودکان، نوشاندن شیر قبل از خواب و یا  قصه گویی به آن ها است. زیرا قصه خواندن در افزایش آگاهی، درک بهتر آنها از محیط و فراهم کردن اوقاتی آرامش بخش کمک شایانی می کند. جالب است بدانید رعایت کردن ​موارد گفته شده هنگام خواب کودکان در کاهش ترس و اضطراب ​آن ها تاثیر بسزایی دارد. شما کاربران گرامی می توانید با مطالعه مقالات زیر در زمینه خواب کودکان به نکات جالبی در رابطه با خوابیدن فرزندانتان دست یابید.


1394/12/09 11:18

کم خوابی در کودکان نوپا

 

 

 

 

 

 

 

 

کودک آنلاین : تحقیقات نشان میدهد  حدود 25 درصد  کودکان دچار  اختلالات شدید خواب هستند. بعضی از کودکان از ابتدا دارای این مشکل میباشند و برخی دیگر نیز در طول زمان دچار اختلالات خواب میگردند .
کم خوابی کودک یکی از مشکلات عدیده والدین میباشد .به والدین پیشنهاد میکنیم   عوامل  بروز کم خوابی را در کودکان خود بررسی کنند تا بتوانند برخورد درستی با آن داشته باشند .
چنانچه  کودکان  با مساله  بی خوابی و بدخوابی مواجه شوند، ممکن است مانع از رشد کافی در آنها گردد ، چرا که  قسمتی از رشد کودکان بهنگام خواب صورت میپذیرد . خوابیدن کودکان، باعث رفع  خستگی  روزانه میگردد ،و نیز  شرایط خوبی  را برای رشد کودک بوجود می اورد . کودکان جنب و جوش بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند و در صورت کمبود  استراحت ،  صدمات زیادی می بینند.
 نشانه های کم خوابی در کودکان نوپا
 - بیش فعال شدن کودک
- پرخاشگری و عصبانیت رفتارهایی مانند گاز گرفتن و کتک زدن
- بی حوصلگی
- زیاد شدن تحریک پذیری بطوریکه کودک بی دلیل شروع به گریه میکند .
- کم شدن تمرکز و توجه
- زیاد شدن مشکلات حافظه
 نکات مهم خواب کودکان
خواب کودکان نوپا بایستی در زمان مشخص و به میزان کافی باشد زیرا  در آینده کودک  با مشکلات زیادی روبرو میشود؛ و مشکلات کم خوابی سبب کم شدن تمرکز و  توجه کودک میگردد  و در نتیجه، او از بسیاری از تحریکات محیطی را جهت یادگیری ا دست میدهد و همین امر باعث میشود که  فرصت لازم  برای افزایش دامنه آگاهی خود از دست بدهد .
علل کم خوابی در کودکان نوپا
-    اضطراب و استرس :استرس در کودکان ممکن است بخاطر مشاجره والدین ، دیدن فیلم ها یا کارتونهای ترسناک ، تببیه شدن توسط مربیان یا والدین و خیلی از مسایل دیگر بوجود بیاید .
-    بیماری و مریضی کودک :   در زمان مریضی ممکن است بدلیل تب یا درد خواب کودک تحت تاثیر قرار گیرد و کدک دچار بدخوابی شود .
-    مشکلات و مسایل دستگاه تنفسی داشتن لوزه و بیماری آسم در کودکان و... که باعث خروپف گردد .
-    بیخوابی و یا کم خوابی ارثی : در برخی خانواده ها کم خوابی بصورت موروثی و ژنتیکی شایع است و ممکن است که کودک را نیز دچار این مساله بنماید .
 
درمان بی خوابی در کودکان نوپا

کودکان در سنین  نوپایی بایستی  در اواسط شب برای خواب آماده شوند و والدین به آنها اجازه ندهند که  بهمراه بزرگترها تا آخرین ساعات شب به دیدن تلویزیون بپردازند زیرا درغیر این صورت لطمه شدیدی به رشد و یادگیری آنها وارد میشود. بایستی بزرگترها وبخصوص  مادر سعی کند  که ساعات پیش از خواب همراه با آرامش بیشتری سپری شود .
 داشتن  برنامه غذایی مناسب  کودک:  
تغذیه مناسب و بموقع نقش مهمی در تنظیم خواب کودکان دارد. تغذیه کودک باستی بموقع یکساعت پیش از خواب و به اندازه کافی و از مواد معدنی و ویتامین به اندازه کافی تشکیل شده باشد . مواد غذایی کافئین دار از برنامه غذایی کودکان حذف و یا کم کنید . چنانچه کودک علاقمند به مصرف این مواد بود، سعی کنید تا میتوانید  این مواد را 4 ساعت قبل از خواب مصرف کنند. تغذیه با کالری بالا در وعده شام نبایستی انجام شود. مصرف بیش از حد  مواد قندی هم در وعده شام برای  کودکان توصیه نمیشود زیرا مصرف مواد قندی پیش از خواب، باعث افزایش انرژی و ایجاد تحرک بیشتر در کودک می شود.
 ورزش و فعالیت بدنی: کودکان بجای استفاده از بازیهای کامپیوتری و رایانه ای بایستی دارای فعالیت بدنی و جنب و جوش باشند تا بتوانند در طول شب براحتی بخواب روند .
 محیطی آرام و بدون استرس برای کودک: بهتر است محیط خانه به دور از  هر گونه مشاجره باشد .و پدر و مادر سعی کنند که  محیطی بدون جنجال فراهم آورند ،و  شرایط مطلوب را  برای خواب کودکان خود آماده نمایند .
 از دیدن فیلم و کارتون خشونت آمیز جلوگیری کنید. میزان و مدت زمان تلوزیون دیدن کودک را تنظیم کنید کودکان پیش دبستانی یکساعت در شبانه روز بیشتر مجاز به دیدن برنامه های مخصوص به خود میباشند . پس نظارت کافی و کاملی بر این کار داشته باشید .
 جای خواب و زمان خواب  مشخص و ثابت برای کودک خود در نظر معمولا تغییر مکان و زمان  خوابیدن  حتی برای بزرگسالان هم ناخوشایند است و ممکن است سبب دیر به خواب رفتن آنها شود.
دمای هوای اتاق خواب کودک  را تنظیم کنید گرما و سرمای زیاد باعث بروز بدخوابی می شود. پس با ایجاد تهویه مناسب در اتاق کودک، شرایط مناسبی برای خواب او فراهم کنید
مصرف  شیر ولرم را که حاوی کلسیم است، پیش  از خواب باعث بهتر خوابیدن کودکان میگردد.
توصیه می شود از مصرف غذاهای پرکالری در وعده شام اجتناب شود. مصرف زیاد مواد قندی هم در وعده شام کودکان توصیه نمی شود زیرا مصرف قند زیاد قبل از خواب، سبب افزایش انرژی و ایجاد تحرک بیشتر در کودک می شود. بنابراین میل به تحرک بیشتر، فرایند خوب خوابیدن را مختل می کند.
 والدین این قبیل  از کودکان باید درنظر بگیرند  که هیچگاه عصبانیت خود را از بیخوابی کودک نشان  ندهند، زیرا که کودک با دیدن  هر گونه عصبانیت، دچار اضطراب و تنش میشود که این اضطراب خود سبب بدخوابی بیشتر او می شود و سیکل معیوبی را ایجاد می کند.

منبع: کودک آنلاین

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

آمار مراجعات
مهمان :  1322
اعضا :  0
آمار این صفحه
امروز :  12
دیروز :  19
کل مشاهده :  45829