اخبار و تازه ها
آموزش نظم به کودکان
آموزش نظم به کودکان
تربیت درست کودک یکی از چالش‌های بزرگ والدین است. از طرفی کودک باید رفتارهای درست و غلط را یاد بگیرد و به اصطلاح منضبط شود. والدین نیز نمی‌خواهند با سختگیری شدید به روحیه کودکشان آسیب بزنند.
تقویت مهارت گوش دادن در کودکان
تقویت مهارت گوش دادن در کودکان
گوش دادن یکی از مهارت های اصلی و سرنوشت ساز برای کودکان است

Feed
1394/09/29 11:50

آموزش طرز صحیح استفاده از توالت به کودک

 

 

 

 

 

کودک آنلاین: آموزش توالت یعنی آنکه کودک طرز صحیح استفاده از توالت، نیاز به دستشویی کردن، نشستن بر روی لگن، طرز صحیح دستشویی کردن، شستن و پاک کردن خودش را بیاموزد.
کودکان از لحاظ سنی و سرعت یادگیری در کنترل ادرار و مدفوع کاملاً با یکدیگر فرق دارند. کودک باید بتواند با سرعت و توان خود جلو برود. ولی به‌طورکلی معمولاً دخترها زودتر از پسرها در توالت رفتن به استقلال می‌رسند.
کودکان معمولاً تا سن 5-4 سالگی برای توالت رفتن نیاز به کمک دارند. اکثر کودکان کنترل عضلانی برای تنظیم خود را بین سن 18 ماهگی و 3 سالگی به دست می‌آورند. ولی برخی کودکان نمی‌توانند تا سنین بالاتر این کنترل را به دست آورند.
تا زمانی که احساس نکردید کودکتان آمادگی لازم را داراست کار آموزش را شروع نکنید زیرا که ممکن است احتمال موفقیتتان کاهش یابد. اول باید بدانید که کودک شما آمادگی ذهنی – زبانی دارد یا خیر. بدین معنی که آیا فرمان‌های شما را اجرا می‌کند یا نه. آیا کودک از حس همکاری برخوردار است.
همچنین شورت‌های فانتزی را زمانی به کودک بپوشانید که استفاده از توالت را آموزش دیده باشند. برای او شورت‌های فانتزی بخرید و بگویید این مخصوص زمانی است که بزرگ‌تر شوی و بتوانی مثل مامان و بابا خودت به دستشویی بروید. این انتظار نوعی ایجاد انگیزه در کودک به وجود می‌آورد.
یک لگن توالت مخصوص کودک را تهیه و آن را در حمام قرار دهید، سپس از این جملات برای کودک استفاده کنید: لگن برای موقعی است که جیش یا پی پی داری. یا بچه‌ها وقتی بزرگ‌تر می‌شوند دیگر در پوشک جیش نمی‌کنند، آن‌ها شلوار می‌پوشند و موقع توالت از لگن یا توالت استفاده می‌کنند.
به او بگویید روی لگن بنشیند و ببیند چه احساسی دارد. می‌توانید در این مرحله او را حتی با لباس روی آن بنشانید و درصورتی‌که تمایل نشان دهد مکرراً او را روی لگن بنشانید. می‌توانید هنگامی‌که کودک روی لگن نشسته برای او کتاب بخوانید یا برنامۀ تلویزیونی موردعلاقه او را برایش پخش‌کنید ولی هرگز کودک را مجبور نکنید بیشتر از زمان دلخواهش روی لگن بنشیند.
هنگامی‌که کودکتان شما را از احساس دفع مطلع می‌کند حتماً او را تشویق کنید. زمان‌هایی که مشغول تعویض پوشک هستید با خونسردی و لحنی کودکانه به او بگویید: خودتو خیس کردی اگه دفعه دیگه به مامان بگی، یه ستاره می‌گیری.
همین‌که کودک از اینکه ادرار کرده آگاه شود، مهم است و نشان می‌دهد که شما قدم اول را در آموزش برداشته‌اید.
در مواقعی که کودکتان بیدار است بهتر است از پوشک استفاده نکنید گرچه ممکن است نقاطی از خانه را کثیف کند ولی باید این خطر را بپذیرید.
برای این منظور او را به خیابان برده و شلوارهای راحت حوله‌ای که پاچه‌های کش‌دار دارند را برای او خریداری کنید. شلوارهای مخصوص توالت از جنس حوله‌های ضخیم هستند که پاچه‌های آن‌ها کش‌دار است و در صورت مدفوع یا ادرار اتفاقی، از شلوار بیرون نمی‌ریزد.
هنگام خروج از منزل از او بخواهید روی لگن بنشیند. البته توالت رفتن قبل از مواقع ضروری مهارتی است که کودک بعدها کسب خواهد کرد. سپس می‌توانید او را پوشک کرده و برایش توضیح دهید که در مغازه و اتوبوس و خیابان توالت وجود ندارد.
وقتی کودک به‌تنهایی از لگن استفاده می‌کند بیشتر او را تشویق کنید. در همان اتاق خودش که بازی می‌کند می‌توانید لگنی را بگذارید و به او بگویید که چگونه می‌تواند لباسش را بالا و پایین بکشد.
بچه‌ها متوجه می‌شوند با خیس کردن‌های ناگهانی موجب جلب‌توجه شما می‌شوند و شما باید در طول آموزش چهرۀ خونسردی داشته باشید و اگر ناگهان کودک خود را خیس کرد رفتاری که نشان از توجه شما باشد، از خود نشان ندهید.
هنگامی‌که در طول آموزش کودک به‌طور تصادفی خودش را کثیف می‌کند با حفظ خونسردی و لحنی کودکانه بگویید: شلوارتو خیس کردی، یک بار دیگر از لگن استفاده می‌کنیم.
نکته مهم در مورد آموزش توالت
کودکان در مرحله‌ای از رشد به ماهیچه مقعد خود حساس می‌شوند و دوست دارند که آن را با کنترل خود باز یا بسته کنند. هر نوع تنبیه، فشار یا توجه والدین، باعث بروز مشکلاتی در این مرحله خواهد شد. بنابراین به‌هیچ‌وجه کودک را وادار به دفع خصوصاً برای مدفوع نکنید.
به‌هیچ‌وجه از واژه‌هایی مانند اه اه، پیف‌پیف، کثیف و ... برای مدفوع کودک استفاده نکنید چرا که در اوایل کودک مدفوع خود را جزئی از بدن می‌داند و با این کار ما بدن او را بد و کثیف خوانده‌ایم. این کار می‌تواند در آینده او را به وسواس وادارد.
پرتقالی را پوست کنید، سپس از کودک بپرسید که آیا دوست دارد پوست آن را بخورد؟ پس از شنیدن پاسخ، پوست آن را در سطل زباله بیندازید و بگویید همان‌طور که ما این پوست پرتقال را دوست نداریم و بیرون می‌اندازیم، بدن ما هم بخشی از غذاهایی که می‌خورد را دوست ندارد و آن‌ها را به شکل پی پی بیرون می‌ریزد.

منبع: واکسیناسیون روانی کودک

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

آمار مراجعات
مهمان :  534
اعضا :  0
آمار این صفحه
امروز :  80
دیروز :  14
کل مشاهده :  112913