اخبار و تازه ها
آموزش نظم به کودکان
آموزش نظم به کودکان
تربیت درست کودک یکی از چالش‌های بزرگ والدین است. از طرفی کودک باید رفتارهای درست و غلط را یاد بگیرد و به اصطلاح منضبط شود. والدین نیز نمی‌خواهند با سختگیری شدید به روحیه کودکشان آسیب بزنند.
تقویت مهارت گوش دادن در کودکان
تقویت مهارت گوش دادن در کودکان
گوش دادن یکی از مهارت های اصلی و سرنوشت ساز برای کودکان است

Feed
1394/10/12 11:29

پرت شدن حواس کودک دوساله

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حواس بعضی از بچه های دوساله را به راحتی میتوان از یک فعالیت پرت کرد اما بعضی دیگر از دوساله ها میتوانند گیرنده ی خود را طوری تنظیم کنند که بیشتر علائم مزاحم را دریافت نکنند. توانایی کودک دوساله ی شما برای حفظ تمرکز و توجه خود یا برعکس میزان حواس پرتی او به وسیله ی این خصوصیت مزاجی توصیف میشود.
اگر کودک دوساله ی شما از آن دست کودکانی است که به راحتی میتوان حواسش را پرت کرد لابد متوجه شده اید که با تعریف کردن داستانی خنده دار یا با نشان دادن یک اسباب بازی میتوانید گریه او را قطع کنید.                                                                                            
هنگامی که مشغول بدرفتاری است در بسیاری از اوقات میتوانید توجه او را به سمت یک فعالیت قابل قبول هدایت کنید. هنگامی که میخواهید لباس بر تنش کنید اگر اعتراض کرد میتوانید او را با یک بازی یا خواندن ترانه سرگرم کنید و خلاصه کاری کنید که با شما همکاری کند.
اگر حواس کودکتان پرت نمیشود او در برابر تلاش شما مقاومت میکند تا نتوانید توجه اش را به سوی دیگری هدایت کنید. وقتی مشغول بازی با یک اسباب بازی است اگر سعی کنید اسباب بازی دیگری را جایگزین کنید احتمالا قبول نمیکند زیرا وقتی مجذوب فعالیتی میشود هرچیزی به او بگویید نشنیده میگیرد و اگر بچه های دیگر تلاش کنند که با او بازی کنند شاید بی توجه از کنار تلاش های آنان بگذرد.
پاسخ به پرسشهای زیر به شما کمک میکند متوجه شوید که تا چه حد میتوان حواس فرزندتان را پرت کرد.
•    وقتی فرزندم مشغول بازی است اگر زنگ در یا تلفن به صدا دربیاید آیا سر خود را بلند میکند؟
•    وقتی فرزندم با من به تماشای یک کتاب مصور مشغول است اگر صداهایی مانند بوق یا به هم خوردن در که عامل حواس پرتی است به گوش برسد آیا به تماشای کتاب ادامه می دهد؟
•    وقتی فرزندم به بازی در پارک مشغول است آیا هر بار که کسی از کنارش عبور میکند سر خود را بلند میکند؟
•    وقتی فرزندم در حال گریه کردن است آیا میتوانم با آواز خواندن یا با حرف زدن با او حواسش را پرت کنم؟
•    وقتی فرزدم با یک شیء ممنوع بازی میکند آیا میتوانم بدون اینکه اعتراض کند یک اسباب بازی قابل قبول را جایگزین آن کنم؟
اگر حواس کودک دوساله تان را به سختی میتوان پرت کرد لابد متوجه شده اید که وقتی به فعالیتی مشغول میشود که برای او لذت بخش است به راحتی میتوان او را کنترل کرد او میتواند همزمان با یک یا دو اسباب بازی ، بازی کند و بین اسباب بازی هایش سرگردان نمیشود.
اگر در کارهای خود تداوم داشته باشد و فراخنای توجهش هم طولانی باشد اغلب می بینید که به خوبی میتواند سر خود را گرم کند تا شما نیز به انجام کارهای خود بپردازید. وقتی میخواهید برایش قصه بخوانید یا با او بازی کنید حتی اگر عوامل مزاحم هم وجود داشته باشد باز هم سرگرم باقی می ماند و توجه خود را از دست نمی دهد.
البته احتمالا متوجه شده اید که پرت کردن حواس او برای شما کار ساده ای نیست. اگر میخواهد با کامیون قرمز دوستش بازی کند بی فایده است که کامیون آبی خودش را به او بدهید.برای اینکه توجه او را جلب کنید اغلب لازم است با صدایی بلند و با لحنی محکم تر از آنچه برای بچه های دیگر به کار می برید با او صحبت کنید حتما به او نزدیک شوید و در چشمانش نگاه کنید.
اگر با او تماس چشمی برقرار نکنید فرض بر این است که اصلا صدایتان را نشنیده است. اگر احساس می کنید گوش نمیکند سعی کنید بر سرش غر نزنید چون در چنین مواقعی واکنش او این خواهد بود که گیرنده هایش را بیشتر از پیش خاموش کند. در عوض با به صدا در آوردن یک زنگ یا با دست زدن ابتدا توجه او را جلب کنید سپس منتظر شوید سرش را بلند کند بعد با او صحبت کنید.
اگر پرت کردن حواس فرزندتان بسیار ساده است سعی کنید موقعیت هایی را که بیشتر از همه حواس او را پرت می کند شناسایی کنید . وقتی صداها و عوامل محرک در محیطی کمتر باشد چنین کودکانی راحت تر میتوانند تمرکز خود را حفظ کنند. هنگامی که فرزندتان به فعالیتی مشغول است سعی کنید کارش را قطع نکنید.
او احتمالا هنگامی که با یک نفر است بهتر از زمانی که با یک گروه است بازی میکند. بازی در گروع زمانی برای او بهتر است که فعالیت های بازی ساختار مشخصی داشته باشد و گزینه های گوناگونی برای انتخاب در اختیار او نباشد.
مهد کودک یا مرکز پیش دبستانی ای را انتخاب کنید که محیطی نسبتا آرام دارد تا عوامل محرک به طور دائم حواسش را پرت نکنند و او را دچار سردرگمی نسازند.
جالب توجه است که والدین کودکانی که حواسشان به راحتی پرت میشود می بینند که فرزندشان میتواند تمرکز خود را هنگام تماشای برنامه های تلویزیونی یا هنگام انجام بازیهای رایانه ای بریا مدت طولانی تری حفظ کند. به نظر می رسد که این وسایل ارتباطی الکترونیکی میتوانند بر این خصوصیت مزاجی کودک به طور موقت فائق آیند.
شاید علت آن این باشد که تصاویر صفحه ی تلویزیون یا نمایشگر مدام تغییر میکنند و باعث میشوند کودک خواس خود را دوباره متمرکز کند. البته تمرکز این کودکان در زمینه های دیگر با سپری کردن اوقات مقابل صفحه تلویزیون یا نمایشگر تقویت نمیشود.
در واقع بعضی از والدین می بینند که بعد از تمام شدن برنامه تلویزیونی یا بازی های رایانه ای حواس فرزندشان بیش از پیش پرت میشود. بدرفتاری این کودکان را به راحتی میتوان با ارائه فعالیت های جایگزین جذاب کنترل کرد. اگر خلاق باشید میتوانید همیشه یک قدم از فرزندتان جلوتر حرکت کنید و به جای اینکه به او (( نه )) بگویید توجه او را به سوی دیگری هدایت کنید.
البته خلاق ترین والدین هم بالاخره گاهی روشی برای پرت کردن حواس فرزند خود پیدا نمیکنند پس بد نیست هنگام ضرورت (( نه )) بگویید.
والدین کودکانی که حواس آنها بسیار سریع پرت میشود گاهی فکر میکنند که فرزندشان همانند گردبادی کوچک است به خصوص اگر فرزندشان خیلی هم فعال باشد. شاید چنین کودکانی را (( بیش فعال )) نیز بنامند گرچه تشخیص این امر در کودک دوساله کار مشکلی است.
به هر حال اگر گمان میکنید که کنترل رفتار فرزندتان از توان شما خارج است حتما با پزشک خود مشورت کنید. اگر سطح پرت شدن حواس و سطح فعالیت او بیش از حد معمول باشد پزشک به شما راهکارهای عملی ارائه میدهد تا بتوانید رفتار او را تعدیل و کنترل کنید و از اوقاتی که با هم می گذرانید لذت بیشتری ببرید.

منبع کتاب کلیدهای رفتار با کودک دوساله

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

آمار مراجعات
مهمان :  663
اعضا :  0
آمار این صفحه
امروز :  89
دیروز :  14
کل مشاهده :  112922