1390/08/20 00:00

زبان بدن کودکان


هیچ چیز اسرارآمیزی در فهم ارتباطات غیر کلامی فرزندتان وجود ندارد. فقط باید مشاهده گر باشید وببینید که دنبال چه هستید. گرچه به هر طریق، به شکل ناهشیار زبان بدن کوک خود را می خوانید. با این حال علائم غیر کلامی بسیاری وجود دارد که چون خیلی آشکار و واضح نیستند، آنها را نادیده میگیرید و به همین دلیل مجبور هستید تا با زبان بدن آشنا شده، با آن هماهنگی حاصل کنید.
1-تماس چشمی: آن هنگام که کودکتان مضطرب است یا وقتی که درباره چیزی احساس گناه میکند ، او قادر نخواهد بود به چشمان شما نگاه کند و در عوض جای دیگری غیر از شما نگاه میکند، در حالی که اگر در مورد مطلب خوشحال کننده ای صحبت کند، نگاه مستقیم او اصلاً از شما برداشته نخواهد شد.
2-تنفس: شیوه تنفس،اطلاعات دقیقی درباره احساسات کودکتان ارائه می دهد. به عنوان مثال اگر از نزدیک دقت کنید متوجه خواهید شد که وقتی عصبانی یا آشفته باشد،( تنفس کوتاه و تند تند) و وقتی که خوابیده باشد( تنفس آرام و جدا جدا) تفاوت هایی در تنفس او وجود دارد.
3-میزان فاصله با دیگران: فاصله بین شما و کودکتان در طی مکالمات عادی، به طور معمول بین 45تا 60 سانتی متر است، اگر از این بیشتر باشد ممکن است نشان دهنده خلق بد او نسبت به شما باشد( به طور مثال وقتی به اتاق دیگر می گریزد). در حالی که فاصله کمتر از آن ممکن است علامت عصبانیت باشد( مانند وقتی که صورت خود را با تندخویی به صورت شما می فشارد).
4-حرکات دست و بازو: وقتی کودکی عصبانی است ممکن است دستان خود را با فشار در یکدیگر مشت کند. همچنین ممکن است دستان خود را به دو طرف سرش فشار دهد و وقتی احساس آرامش و خوشحالی داشته باشد، دست ها و بازو های او راحت و آزادانه در طرفین بدنش آویزان هستند.حرکات تند دست و بازو ممکن است این حدس را به وجود آورد که او از چیزی ترسیده است.
5-وضعیت بدنی: اگر فرزند شما با وضعی خمیده و شانه های افتاده، ایستاده باشد، آن هم در حالی که سرش پایین افتاده است، احتمال دارد که غمگین و یا شرمنده باشد. عکس این حالت وضعیتی است که او به طور کامل راست، با شانه ها و پشتی صاف و با سری که به طور مستقیم رو به رو را نگاه می کنید، ایستاده است.
6-بیان چهره ای: اکثر تظاهرات چهره معنای روشنی دارند، به طور مثال یک چهره در هم می تواند نشان دهنده ترس، نگرانی و آشفتگی باشد. یک لبخند نشان دهنده خوشحالی و سرور باشد و چشمان درخشنده می تواند به شما بگوید که کودکتان احساس اعتماد به نفس دارد. همچنین لرزش در لب پایین علامت گریه قریب الوقوع خواهد بود.هم چنین یک چهره در هم و پرتنش روش بیان اعتراض و یا درد است.
7-جنب و جوش: اگر فرزندتان آزادانه قادر به حرکت است، می تواند از حرکات بدن خود برای بیان چیزی استفاده کند. به عنوان نمونه میدانید که وقتی پشتش را در حین گفتگو بر میگرداندو یا به سمت در می دود و به آن لگد می زند، می خواهد چیزی به شما بگوید و اگر به آغوش شما بپرد می گوید که به همراه شما احساس راحتی و آرامش می کند.
8-مالش ملایم چانه: آماده است تا درباره چیزی تصمیم گیری کند، مثلاً چه نوشیدنی یا بیسکویتی را برای خوردن انتخاب نماید.لمس چانه به او کمک میکند، دقیق تر و روشن تر فکر کند و در نتیجه جنبه های مختلف هر انتخاب را سبک و سنگین کند.
9-گونه شمار ا می بوسد: نسبت به شما احساس عاطفی مثبت دارد . هر پدر و مادری هنگام ارائه این رفتار خود به خودی کودکشان خوشحال و غرق در عشق می شوند، چرا که این اولین و صمیمی ترین نمایش عشق و محبت است. اما این بدین معنی نیست که اگر همیشه شما را نمی بوسد، پس شما را طرد کرده و احساس خوبی نسبت به شما ندارد.
10-در آغوشتان می خزد: این حالت می تواند به این معنا باشد که نسبت به شما حس خوبی دارد اما این حالت ممکن است به معنی ترس و یا عدم احساس امنیت باشد. حتی ممکن است احساس تأسف از کاری که قبلاً انجام داده است باشد. به کل زبان بدن او توجه کنید و درباره وقایع آن روز از آن سؤال کنید.
11-پوشاندن دهان با دست: این حرکت که معمولاً با تظاهرات چهره ای حیرت زدگی همراه است ، نشان می دهد که کودکتان شوکه شده یا اینکه همین الان فهمیده که مطلب مهمی را می بایست به شما می گفته که فراموش کرده است.
12-بدن خود را به بدن شما می فشارد: ممکن است متوجه شوید که آنقدر به شدت به شما تکیه کرده که در حال به هم زدن تعادل شماست. یا ممکن است دریابید که که هنگام حضور شخصی نا آشنا، کاملاً پشت سر شما پنهان شده است. این کوششها برای این است تا از دیدرس شخص غریبه دور باشد.
13-هیچ گونه تماس چشمی وجود ندارد: کودکی که خجالت می کشد، هنگام نگریستن به یک غریبه راحت نخواهد بود و به جای برقراری تماس چشمی معمول، چشمان خود را پایین افکنده و به زمین نگاه می کند و حتی در صورتی که از او بخواهید بالا نگاه کند، چنین کاری نمی کند. این طور به نظر می رسد که بر این باور است با نگاه نکردن به شخص غریبه، آن فرد دور خواهد شد.
14-هل دادن و دور کرد شما: وقتی تلاش می کنید در انجام کاری به او یاری رسانید، تنها کاری که می تواند انجام دهد، هل دادن و دور ساختن شما به منظور رد کمکتان است. ممکن است نتواند بگوید که کمک شما را نمی خواهد، اما این حالت خاص روش غیر کلامی برای بیان این احساس می باشد.

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

برچسب ها :