1390/08/20 00:00

اسباب بازی مناسب کودکان

یکی از مهم‌ترین کارهای بچه‌ها در زندگی بازی و سرگرم شدن با اسباب‌بازی‌ ها می باشد. در واقع آنها همیشه از داشتن اسباب‌بازی‌های مختلف و رنگارنگ لذت برده و شاد می‌شوند. علاوه بر این لذت و شادی، کودکان با استفاده از آنها و همراه بازی‌ها و سرگرمی‌های خود، نکات مهمی را نیز می‌آموزند.

اسباب بازی نوزاد
رنگ­های روشن و نورها ساده ­ترین چیزهایی هستند که بچه در نوزادی می تواند ببیند. وقتی که اشیا و صدا ها را به او معرفی می­کنید، در حقیقت کمک می کنید که حس ­های مختلفش تحریک شوند.
بچه ­ها در حدود سه ماهگی کم ­کم اشیایی که در دسترس­شان باشد را می گیرند و به تدریج که می گیرند ، می­توانند کارهایی را انجام دهند! یاد می­گیرند که تکان دادن یک جغجغه باعث تولید صدا می­شود. دوباره آن را امتحان می­کنند...و متوجه قانون علت و معلول می شوند.
اسباب بازی هایی که رنگارنگ بوده و صداهایی ایجاد کنند و در عین حال بی ضرر و بی خطر باشند مناسب نوزادان می باشند.

اسباب بازی آموزشی
اسباب بازی آموزشی، اسباب بازی می باشد که علاوه بر بازی و سرگرمی برای کودکان جنبه آموزشی دارد و کودکان مطالبی را نیز می آموزند. از جمله این بازی ها لوگو ها، معما ها و پازل هاست که کودک در حین بازی به یادگیری نیز مشغول می شود.
اسباب بازی هایی مناسبند که کودک روی آنها کار کند، با دست آنها را بپیچاند، بچرخاند، خم کند، ببرد (قطع کند)، رنگ آمیزی کند یا علامت بگذارد، اسباب بازی هایی که به طرق مختلف بتوان از آن استفاده کرد، بتوان به شکل های گوناگون در آورد، آنها را بست و محکم کرد و توسط آنها اشکال مختلف ساخت، کودکان دوست دارند اشیاء را لمس کنند سبک و سنگین نمایند و وضعیت ساخت آنها را بفهمند. گل رُس، شن، خمیر بازی، لگوها و قطعات ساختمان سازی، وسایل پیچ کردنی، نقاشی با آبرنگ، نقاشی انگشتی یا با مداد شمعی و مداد رنگی بیشتر دارای چنین خصوصیاتی هستند و کودک فعال است و می تواند بر روی آنها کار کند و تغییراتی که ایجاد می کند مشاهده نماید.

ویژگی های اسباب بازی مناسب
استاندارد بودن، شکل ظاهری مناسب و تناسب اسباب بازی با سن کودک اصل اول در انتخاب شماست.

اسباب بازی باید همواره مطابق علایق و درخور توانایی های ذهنی و رشدی کودک باشد. نه آنقدر سخت و پیچیده باشد که کودک عاجز از بازی با آن شود و نه آنقدر ساده و آسان باشد که علاقه کودک را از بین برده و در او ایجاد خستگی نماید.

اسباب بازی مناسب باید به گونه ای باشد که حس خلاقیت و کنجکاوی کودک را بر انگیزد و باعث ارتقای سطح هوشی و فکری آن گردد.

اسباب بازی خوب باید سبب رشد و پرورش مهارت ها و توانایی های بدنی کودک شود. اسباب بازی مطلوب علاوه بر پرورش قوای ذهنی، روانی، عاطفی، اجتماعی، خلاقیت و استعداد باید توانایی کودک را در زمینه استفاده از اعضای بدن رشد دهد.

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :