1390/08/20 00:00

دکوراسیون اتاق کودک

چیدن اتاق کودک، شاید یکی از لذت بخش ترین بخش ها در دکوراسیون یک خانه باشد. استفاده از رنگ ها و طرح های شاد، عروسک ها و شخصیت های کارتونی باعث می شود این کار برای والدین جذاب شود، اما نکته مهم این است که دکوراسیون، به خصوص دکوراسیون اتاق کودک، نکاتی بسیار کاربردی و ظریف دارد که باید به آن ها نیز توجه شود.
اتاق کودک جزو مکان هایی است که فعالیت های مختلفی در آن صورت می گیرد. بچه ها هم در آن بازی می کنند و هم می خوابند. بنابراین باید طوری باشد که هم فعالیت و خلاقیت در روز و هم خواب آرام در شب در آن امکان پذیر باشد.

یکی از مهم ترین بخش های دکوراسیون اتاق کودک، توجه به جنس، رنگ و اندازه پرده در این اتاق است. علت اهمیت این موضوع نیز علاوه بر سلامت جسم و روان کودک، میزان نوری است که هر کودک لازم است برای سلامتی و رشد، در این سنین دریافت کند.

رنگ مناسب برای اتاق کودک
اگر فضای اتاق کودک کوچک است می توانیم با کمک رنگهای ملایم و طرح های خلوت فضای اتاق را از نظر وسعت، بزرگتر نشان دهیم. از ایجاد شلوغی جلوگیری کنیم. اما باید توجه داشته باشیم که طرح و خصوصیات به کار رفته در آن نقش مهمی در روحیه و رفتار و حتی پایه ریزی شخصیتی کودک را داراست. برای مثال رنگ سبز روشن می تواند برای اتاق کودک رنگ مناسبی باشد. این رنگ با عنصر چوب در ارتباط است و یادآور رشد گیاه و جوانه زدن است. رنگهای روشن در اتاق مخصوص بازی یا گوشه ای از اتاق که محل بازی است قدرت خلاقیت را افزایش می دهد.
برای زمینه دکوراسیون از طیف های ملایم رنگ ها استفاده کنید و سپس با استفاده از اشیاء و عناصر دیگر از قبیل اسباب بازی ها، تابلوهای نقاشی و… با رنگ های تند و زنده به دکوراسیون اتاق جان دهید و آن را جذاب و پرتحرک کنید.
استفاده از رنگ های موقتی ایده ای بسیار خوب در دکوراسیون اتاق کودک است؛ زیرا سلیقه کودک روز به روز در حال تغییر است. این رنگ ها تا حد زیادی دکوراسیون اتاق کودک را منعطف می کند و می توان با تغییر شرایط، رنگ دکوراسیون اتاق را نیز به راحتی تغییر داد.
هنگام انتخاب رنگ به جنس آن نیز دقت کنید و رنگی را برای اتاق فرزندتان انتخاب کنید که به راحتی تمیز شود و انواع لک ها به آسانی از روی آن برطرف شود.

نور و کفپوش اتاق کودک
 کودکان برای انجام همه امور نیاز به نور مناسب دارند به عنوان مثال در زمان بازی،‌ مطالعه و حتی برای خواب هم احتیاج به چراغ خواب دارند. در مورد کف زمین هم باید موارد ایمنی رعایت شود. بهتر است از کف پوش هایی استفاده کنیم که سطح نرمی برای بازی و تحرک آنها فراهم می سازند به این منظور از قالیچه و فرش، موکت های گوشتی و کفپوش فومی استفاده کنید.

اتاق پسر بچه ها
اتاق همه پسر بچه ها باید یک مکان اختصاصی برای بازی کردن نیز در بر داشته باشد. پس اشیاء اضافی را از روی زمین بردارید تا وقتیکه دوستانش به خانه شما می آیند، فضای کافی برای نشستن و بازی کردن در اختیار داشته باشند.
پسرها عاشق فعالیت های ورزشی هستند. اگر پسر شما یکی از این بچه های ورزش دوست است، دکور کردن اتاق او با یک تم ورزشی، ایده بسیار خوبی است.

اتاق دختر بچه ها
اتاق دختر بچه ها باید با رنگ های دخترانه مثل صورتی، بنفش و یاسی رنگ آمیزی شود زیرا این رنگ ها علاوه بر شاد بودن باعث آرامش کودک نیز می شوند. همچنین می توان برای تزئین اتاق از شخصیت های کارتونی دخترانه مانند عروسک های باربی استفاده نمود.

می توانید اتاق دخترتان را مثل اتاق پرنسس ها صورتی و رمانتیک تزئین کنید. می توانید اتاق پسرتان را شکل قهرمانان یا اتوموبیل سواران طراحی کنید که مثلاً تختخوابش به شکل ماشین مسابقه باشد. و یا بسیاری طرح های دیگر که مطابق با علاقه و روحیه کودکتان نیز باشد. دقت کنید که بسیاری از اثاثیه اتاق را خودتان نیز می توانید بسازید.

کودکانی که با خواهر یا برادر خود اتاق مشترک دارند
وقتی که قرار است کودکان یک اتاق خواب را با یکدیگر تقسیم کنند، دقت کنید که برای هر کدام یک قسمت کاملاً مجزا را در درون اتاق اختصاص دهید که با نامهای خودشان مشخص شده باشد شما می توانید اتاق را به وسیله یک میز، صندلی، یک جعبه، اسباب بازیها و یا حتی یک کمد به ۲قسمت مساوی تقسیم کنید.
بدین ترتیب برای هر کدام به طور جداگانه فضایی را تعریف کنید و به هر دوی آنها یاد بدهید که چگونه به حریم دیگری باید احترام بگذارد.

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :