1390/08/20 00:00

آشنایی با غذاهای خطرناک برای کودکان

اکثر والدین دوست دارند که کودکان خود را زودتر با انواع غذا ها آشنا کنند اما باید مراقب باشند چون همه غذا ها برای کودکان ایمن نیستند .
طبق بررسی های انجام شده مسئول بیشتر موارد حوادث خفگی در کودکان موارد زیر هستند :

1. آب نبات سفت
2. آب‌نبات‌های دیگر
3. مواد گوشتی
4.- استخوان
5.- شیر خشک/ شیر مادر/ شیر
6. تخمه‌ها و هسته‌ها /آجیل
7.چیپس/ پاپ‌کورن/ چوب شور
8.بیسکویت/ شیرینی/ کراکر
9.غذاهای خاص متعدد
10.هات داگ


موارد زیر نیز ممکن است سلامتی کودک شما را به خطر بیاندازد و باعث خفگی شود :
لقمه‌های بزرگ: اگر تکه‌های غذا به اندازه دانه نخود باشند ، در گلوی کودک گیر نمی‌کند و بنابراین خطر خفگی وجود ندارد. سبزیجاتی مانند هویج ، کرفس و لوبیای سبز را باید تکه تکه کنید یا آن‌ها را پخته و سپس ریز ریز کنید . میوه‌هایی مثل انگور، گوجه و خربزه را قبل از اینکه به کودک بدهید، به چند تکه کوچک تقسیم کنید. همچنین گوشت و پنیر را به صورت تکه‌های خیلی ریز در آورید.
میوه‌های سخت و کوچک: میوه‌های مغزدار (بادام، پسته و غیره)، ذرت بو داده، قرص‌های ضدسرفه (که به صورت آب نبات هستند)، آب نبات، کشمش و دیگر میوه‌های خشک‌شده کوچک و میوه‌های دانه مانند، می‌توانند موجب خفگی شوند.
مواد غذایی چسبناک و نرم : از دادن آدامس و غذاهای نرم به کودک خود بپرهیزید چون ممکن است در گلوی او گیر کند.
کره بادام زمینی : مواظب باشید به کودک نوپای خود زیاد کره بادام‌زمینی ندهید که در قورت دادنش با مشکل مواجه شود. در عوض، لایه نازکی از کره بادام زمینی را بر روی نان یا بیسکویت بمالید.

توصیه های مفید برای پیشگیری از خفگی :
  • غذاها را به قطعات کوچک تقسیم کنید و هسته‌ها و تخمه‌های میوه‌ها را خارج کنید. سبزی‌ها را بخارپز کنید تا نرم شوند. هات‌داگ‌ها را به طور عرضی یا طولی برش بزنید.
  • هیچگاه یک کودک کم سن را هنگام غذا خوردن از نظرتان دور نکنید. نظارت مستقیم در این مورد ضروری است.
  • کودکان هنگام خوردن مواد غذایی باید راست بنشینند، باید تعداد دندان‌های‌شان برای این کار کافی باشد، و توانایی عضلانی و رشدی مورد نیاز برای جویدن و بلعیدن غذای انتخاب‌شده برای‌شان را داشته باشند.
  • هنگام انتخاب غذا برای کودک به شکل، اندازه، قوام و ترکیبات آن دقت کنید.
  • کودکان باید در آرامش و بدون شتابزدگی غذا بخورند.
  • کودکان نباید هنگام راه رفتن یا سوار بودن در ماشین یا بازی کردن غذا بخورند.
  • به هنگام خوردن غذا به مقدار کافی مایعات در اختیار کودک قرار دهید، اما کودک نباید مواد جامد و مایعات را به طور همزمان بخورد. مایعات را در فواصل لقمه‌های غذا به کودک بدهید.
  • تنها مقدار کمی کره بادام زمینی هنگامی که کودک آماده است به او بدهید، و آن را با ژله، خامه یا نان‌های سبوس‌دار همراه کنید . (کره بادام زمینی ممکن است به سقف دهان کودک بچسبد و به صورت یک گلوله درآید.)
  • تکنیک‌های احیا مانند احیای قلبی- ریوی کودکان و مانور هیلمیش (فشار بر روی شکم از عقب برای خارج کردن غذا از راه هوایی) را بیاموزید.

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

برچسب ها :