1390/08/20 00:00

نقش بازی و اسباب بازی در زندگی کودکان

اسباب بازی هر چقدر بتواند حواس بیشتری از کودک را به کار گیرد لذت بیشتری در آن ایجاد می کند. کودکان چیزی را که لمس کنند, ببینند و بشنوند بیشتر از آن لذت می برند تا چیزهایی که فقط مشاهده کننده آن باشند. وسایل بازی خوب می تواند تصورات و تخیلات کودک را گسترش بخشد و میل کنجکاوی و اکتشاف را در او پرورش دهد. همچنین اسباب بازی ها باید مستحکم و آنقدر با دوام باشند که کودکان بتوانند مدت طولانی با آنها بازی کنند و زود خراب نشوند.

انتخاب اسباب بازی مناسب با سن کودک
تحقیقات نشان داده اند از زمانی که نوزاد می بیند و بوها و صداها را تشخیص می دهد می توان با در اختیار گذاشتن اسباب بازی های مناسب توانایی هایش را افزایش داد و استعداد نوزاد را شکوفا کرد. برای این سنین باید اسباب بازی های سبک را انتخاب کنید, سعی کنید این اسباب بازی ها نرم, ضد حساسیت و دارای رنگ های روشن باشند, رنگ روشن باعث جلب توجه بیشتر کودک می شود. برای نوزادان خیلی کوچک که هنوز توانایی بازی ندارند بهترین وسایل, اسباب بازی هایی برای نگاه کردن و یا گوش دادن هستند که شنوایی و بینایی کودک را تقویت می کنند.


نقش بازی در رشد اجتماعی کودک
بازی موجب ارتباط کودک با دنیای بیرون میشود و دنیای کودک را گسترش می دهد ، بچه ها در بازی استعدادهای نهفته شان بروز می کند و خلاقیت هایشان بروز می کند. کودکان وقتی بازی می کنند با قوانین و مقررات اشنا می شوند و روحیه همیاری و مشارکت در آنان تقویت می شود . در هنگام بازی کردن با معنی رقابت آشنا شده و طعم شکست و پیروزی را می چشد . کودکان وقتی بازی می کنند خجالت و ترس و کمرویی را کنار می گذارند و حمایت از افراد ضعیف را یاد می گیرند .

نقش بازی در رشد عاطفی
بازی باعث می شود تا کودک نیاز به برتری جویی اش ارضا شود ، تمایل به جنگجویی و ستیزه گری اش کاهش پیدا کند و احساساتش رو بروز دهد . بازی موجب برون نگری کودکان میشود .

نقش بازی در رشد جسمی کودک
1. موجب رشد هماهنگ دستگاهها و اعضای مختلف بدن می شود.
2. باعث تقویت حواس کودک می شود.
3. نیرو و انرژی بدن را به بهترین شکل مصرف می کند.
4. کودک به توانمندیهای فکری و و بدنی خود آگاهی پیدا می کند.

نقش بازی در رشد ذهنی کودک
1. در یادگیری زبان نقش بسزایی دارد.
2. در رشد هوشی بسیار مهم تأثیر دارد.
3. با مفاهیم ساخت،فضا،شکل آشنا می شود.
4. رفتارهای هوشمندانه کودک تقویت می شود.
5. موقعیت استفاده از قوه ی تخیل در کودک به وجود می آید.
6. زمینه ی بهتر برای تفکر فراهم می آورد.

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

برچسب ها :