1394/10/05 10:19

آلودگی کودکان بهHIV و ایدز

 

 

 

 

 

 

 

 

بیشتر کودکان آلوده به HIV ( ویروس نقص دستگاه ایمنی انسان) این ویروس را قبل از تولد یا در نزدیکی زمان تولد از مادر خود میگیرند. آلودگی به HIV کمتر علائمی دارد اما به طور پیشرونده ای به دستگاه ایمنی آسیب می رساند و نهایتا منجر به ایدز ( سندرم نقص اکتسابی دستگاه ایمنی) میشود.
در بیماری ایدز ، دستگاه ایمنی چنان ضعیف میشود که امکان عفونت هایی همچون ذات الریه و پیشرفت غیرقابل توقف آنها فراهم می آید.
علائم بیماری چیست؟
بیشتر کودکانی که قبل از تولد یا در نزدیکی آن مبتلا میشوند قبل از 2 سالگی علائم را بروز می دهند. اما بعضی نیز شاید تا 5 سالگی علامتی بروز ندهند و در چند مورد نیز بیماری در حدود 11 سالگی تشخیص داده شده است. بعضی از علائم گوناگون بیماری در کودکان عبارتند از :
•    نارسایی رشد
•    اسهال مزمن
•    بزرگی غدد لنفاوی
•    ابتلای مکرر به بیماری های عفونی
•    حمله های سینه پهلو
•    عقب ماندگی ذهنی
آیا باید به پرشک مراجعه کرد؟
کودکانی که آلوده به HIV یا مبتلا به ایدز شده اند نیاز به نظارت پزشکی دقیق دارند.
پزشک چه کاری ممکن است انجام دهد؟
اگر پزشک مشکوک به HIV در کودک شود با والدین مشاوره میکند. اگر پدر و مادر هر دو پس از مشاوره اعلام رضایت نمایند آزمایش خون انجام میشود. تشخیص در کودکانی که علائمی ندارند دشوار است زیرا پادتن های HIV بدن مادر ممکن است یک سال یا بیشتر در بدن کودک بمانند.
ممکن است داروهایی همچون زیدو وودین برای حمله به ویروس و کند کردن پیشرفت بیماری تجویز شود. همچنین ممکن است تزریق های منظم گاماگلوبولین و نیز داروهای ضدباکتری مثل کوتریموکسازول برای پیشگیری یا مبارزه با عفونتهای ثانوی همچون ذات الریه تجویز گردد.
چه کمکی میتوانم بکنم؟
اگر آلوده به HIV و دارای فرزند هستید توصیه میکنیم کودکتان را با شیر خود تغذیه نکنید زیرا احتمال ضعیف اما قطعی وجود دارد که ویروس از شیر شما به کودک منتقل شود اما در غیر این صورت ممکن است از آلوده شدن به آن مصون بماند.
اگر کودک شما آلوده به HIV یا مبتلا به ایدز باشد مشاوره و راهنمایی خواهید شد تا بدانید چگونه با بیماری کنار بیایید.
چشم انداز بیماری چگونه است ؟
در موارد نادری کودکانی که آلوده به HIV بوده اند به نظر می رسد کاملا بهبود یافته اند. اما اگر پیشرفت پزشکی قابل توجهی رخ ندهد بیشتر کودکان آلوده به HIV ظرف چند سال از شروع علائم به ایدز مبتلا میشوند و می میرند.

منبع : کتاب همه کودکان سالم اند اگر...

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :