مقدمه:

قصه خواندن و یا قصه گفتن برای کودکان امری مفید در راستای افزایش هوش اجتماعی آن ها است. فرزندان با شنیدن قصه های شما والدین عزیر که دارای صدایی دوست داشتنی برای آن ها هستید به آرامش می رسند و به خواب می روند. اما این تنها فایده قصه گویی برای کودکان نیست. در ادامه به بررسی فواید قصه گفتن که سنتی زیبا و پسندیده از گذشتگان است می پردازیم.

1- آموزش صفات خوب انسانی

کودکان دوست دارند از شخصیت های مورد علاقه خود بیشتر بدانند به همین دلیل گوش دادن به قصه های افراد مورد علاقه شان را دوست دارند و همین علاقه موجب قراردادان شخصیت فرد در وجود خودشان می شود. بر همین اساس شما والدین آگاه و مهربان می توانید خصوصیات و صفات خوب انسانی  مانند صداقت، شجاعت، گذشت و ... را در قصه های مورد علاقه آن ها بگنجانید تا این اخلاقیات انسانی از کودکی در جود فرزندانتان نهادینه شود.

2-  نهادینه کردن فضائل انسانی

  همیشه لازم نیست داستان های نویسندگان دیر را برای فرزندانتان تعریف کنید می توانید برای آشنایی کودکان دلبندتان با فرهنگ، اعتقادات و آداب اجتماعی خود از خاطرات دوران کودکیتان در زمان شرکت در مراسم، جشن ها و مهمانی های تان تعریف کنید تا بدین ترتیب کودکان بتوانند تفاوت فرهنگ و سنت های موجود را به راحتی درک کنند یا وقتی از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها صحبت می کنید آن ها بیشتر با شخصیت و اخلاقیات اجداد خود آشنا می شوند.

3-  افزایش مهارت های شنیداری و کلامی

با قصه خواندن برای کودک او  را با عبارت های درست و کلمات تازه و تلفظ آن ها آشنا می سازید و در نتیجه مهارت های کلامی را در وی تقویت می نمایید. در راستای رشد مهارت های کلامی، مهارت های شنیداری او را به دنبال تقویت تمرکزش بر روی تمام ابعاد داستان قدرت می بخشید. زیرا کودکان به علت حوصله کم و تمرکز نداشتن بر روی صحبت ها بیشتر علاقه به حرف زدن دارند تا شنیدن اما در واقع با تکرار قصه گفتن برای آن ها حوصله و تامل آن ها را بر روی شنیده ها تقویت می کنید.

4- افزایش قدرت تخیل، تصور و خلاقیت

یکی دیگر از فواید شنیدن قصه توسط کودکان این است که آن ها برای درک شخصیت های داستان، زمان و مکان رخ دادن اتفاقات مجبورند تمامی این موارد را در ذهن خود تصویرسازی کنند و این امر موجب افزایش قدرت تخیل و خلاقیت در آن ها می شود که در بلند مدت دچار محدودیت ذهنی در تجسم اتفاقات نمی شوند و با ذهنی بازتر به حل مسائل می پردازند.

5- راهی برای تقویت حافظه

شما می توانید قسمتی از قصه ای را که برای فرزند خود تعریف کرده اید بعد از چند روز از او بخواهید که برایتان تعریف کند به این ترتیب گامی مؤثر در تقویت حافظه و تمرکز کودکانتان بر می دارید. 

6- بازه فکری به وسعت جهان

بچه ها نمی توانند همه مردم دنیا را ببینند تا با فرهنگ و رسوم آن ها در کشورهای مختلف آشنا شوند اما شما می توانید با قصه گویی از آداب و فرهنگ کشورهای مختلف محدوده فکری و به تبع آن درک و فهم او را به اندازه جهان وسعت دهید.

7- کمک به حفظ آرامش در مواجه شدن با مشکلات

مواجه شدن با مشکلات موجب سردرگمی کودکان می شود. از این رو با تعریف کردن قصه هایی که قهرمانان دوست داشتنی داستان ها با صبر و مقاومت در مقابل مشکلات به پیروزی می رسند به کودکان خود می آموزید که با تفکر منطقی و برداشتن موانع به موفقیت دست می یابند. همچنین می فهمند که خوشحالی و ناراحتی به صورت توآمان در زندگی وجود خواهد داشت.

نتیجه گیری:

با قصه گویی اعتماد به نفس و هنر سخنوری را در فرزندانتان پرورش دهید.