ورزش و سلامتی کودکان

 

ورزش نوزادان 

ورزش بر روی سلامتی جسمی و روحی تمام افراد اعم از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تاثیر بسزایی دارد. نتایج انجام ورزش منظم، حفظ تعادل هیجانی، افزایش اعتماد به نفس، امنیت و ... است. ورزش حین ایجاد احساس گفته شده در وجود افراد بدلیل آموزشی بودن آن نوعی فعالیت اجتماعی و فرهنگی نیز محسوب می شود. اما ورزش کودکان در سنین غیر از نوزادی با اختلاف کمی آموزش و انجام می شود اما در سنین نوزادی مثلا در کودکان زیر یکسال که استخوان ها و مفاصل نرم و ظریفی دارند بسیار حساس است و و در حین سادگی احتایج به آموزش خاصی دارد زیرا دنیای ما بزرگترها از نوزادن فاصله بسیار زیادی دارد که همین فاصله منشاء بی توجهی به سلامتی و آسیب رساندن آن ها می شود. همه شما می دانید که نوزادان موجوداتی کنجکاو هستند و بیشتر از بقیه بچه ها احتیاج به مراقبت و توجه مادران دارند از این رو تا زمانی که مادران در کنار آن ها باشند خطری تهدیدشان نمی کند. اما بهتر است بدانید مفهوم ورزش در این سنین بسیار ساده تر از آن چیزی است که تصورش می کنید. ورزش دادن کودکان نوزاد به تحریک حواس پنجگانه آن ها خلاصه می شود که در ادامه به دسته بندی و توضیحاتی در رابطه با آن ها می پردازیم.

ورزش صدا:

این نوع ورزش به صورت ناخودآگاه توسط مادران برای کودکان انجام میشود و انجام آن برای کودک بسیار مفید است. بسیاری از والدین هنگام پوشک کردن نوزادن و یا بازی با آن ها حرف می زنند یا اینکه پیوسته نام او را صدا می زنند، همین کارهای ساده موجب می ود نوزاد احساس کند که این صدا از دهان پدر یا مادر او خارج می شود. اما نشان دادن عکس العمل به موقع کودک به آواهای اطراف تمرینی است که زحمت انجام برعهده شما والدین گرامی می باشد، به عنوان مثال ممکن است در ابتدا که اسم کودک را صدا می زنید عکس العملی نشان ندهد کمکی که در این زمان به او می کنید این است که کودک را به سمت صدا برگردانید. این فعالیت موجب تحریک حس شنوایی او می شود.

ورزش بینایی:

برای تقویت حس بینایی و تشخیص کودک می توانید اسباب بازی های رنگارنگ را در اختیار او قرار دهید هنگام بازی با آن ها با لبخند زدن رضایت خود را اعلام می کند. همچنین می توانید با قرار دادن کتاب هایی با طرح های شاد و فریبنده در مقابل چشمان او حس بینایی اش را تقویت کنید. راه دیگر در زمینه انجام ورزش بینایی برای نوزاد قرار دادن لباس های رنگارنگ در اختیار او می باشد که با انتخاب هر لباس حتما همان لباس را به او بپوشانید.

ورزش دهانی:

کودکان هنگام دندان درآوردن خارش زیادی در لثه خود احساس می کنند و هر چیزی را وارد دهان خود می کند. بهتر است برای انجام این کار اسباب بازی هایی را که مناسب رفع خارش لثه هستند برای نوزاد خود خریداری نمایید. او به کمک فشار آوردن و جویدن این اسباب بازی  ها لثه و ماهیچه های آرواره خود را تقویت می کند. در ضمن می توانید با دادن غذاهای متناسب با سن کودک موجب چشیدن مزه های مختلف از سوی کودک شوید.

ورزش لمسی:

این ورزش شامل لمس سطوح مختلف نرم، سفت و پنبه ای بوسیله تماس دست کودک با اسباب بازی هایش است. هنگام تلاش او برای لمس اسباب بازی هایش می توانید جهت تقویت عضلات پا و گردن به آرامی پاهای کودک را خم و راست کنید و یا با حرکت دادن آهسته اسباب بازی مورد علاقه او مقابل چشمانش موجب حرکت آرام گردن نوزاد شوید.

در این مرحله برای تقویت عضلات پا و گردن نوزاد می‌توانید به نرمی پاهای کودک را خم و راست کنید یا به آرامی اسباب‌بازی محبوبش را جلوی چشمانش تکان دهید به نحوی که کودک گردنش را به آرامی با تکان دست شما حرکت دهد.

ورزش بویایی:

اگر چه درک تفاوت بوهای مختلف در سنین نوزادی زود است اما شما مادران محترم می توانید به کمک استفاده برخی از مواد غذایی بودار مانند وانیل در سوپی که می خورد استفاده نمایید.

نتیجه گیری:

در کنار فواید گفته شده در این مقاله در رابطه با تاثیر ورزش بر روی سلامتی کودک مهمترین توصیه ما این است که این حرکات را به گونه ای انجام دهید که برای کودکتان لذت بخش و بازی گونه باشد و به محض پی بردن به بی علاقگی او به این فعالیتها، آن ها را متوقف کنید.